اهمیت ماساژ کودک در رشد و سلامتی کودک و روش صحیح ( Baby Massage )

آموزشگاه: شرکت آموزش- خدماتی ارمغان آرامش ایرانیان

دوره آموزشی: کاربر ماساژ

نام مدرس: استاد رسول تشیعی

تهیه کننده: صادق منعمی

 

مقدمه:

ماساژ کودک چیز تازه و جدیدی نیست در واقع، ماساژ نوزاد کاملا تاریخچه دارد. شواهداولیه ماساژ نوزادان به هند باستان برمیگردد. حتی درآن زمان، ماساژ ها چیزی فرارتر ازنوعی آرامش بخشیدن به نوزادان بود. هندی ها بعنوان راهی برای تقویت گردش خون وخلاص شدن از سموم ، بهبود عملکرد هضم و تقویت سلامت عمومی در طب از ماساژ استفاده می نمودند.

امروزه ما می دانیم که یک نوزاد تازه متولد شده از ماساژ چه میزان سود می برد و همه نوزادان، به ویژه نوزادان کم وزن اغلب در معرض تماس های انسانی مکرر قرار می گیرندتا رشد مطلوبی را تجربه نمایند. بیشتر از 100 مطالعه، دامنه گسترده ای از مزایای ماساژ را برای بیماریهای شایع نوزادان از جمله نفخ تا قلنج و مشکلات خواب تایید می کند.

در حقیقت وقتی قرار شد در مورد ماساژ تحقیق کنم مردد بودم که در کدام زمینه مطلب تهیه کنم ولی چون خودم یک دختر کوچک و شیرین داشتم تصمیم گرفتم تحقیقم را روی ماساژ کودکان انجام دهم و یافته ها و برداشت های عینی خودم را روی کاغذ  بیاورم خلاصه هم فال و هم تماشا و البته تجریه ای شیرین در حرفه ای که به آن علاقه دارم .

به نظر من باید ماساژ کودکان در همه بیمارستانها و خانه های بهداشت ایران عزیز مثل آموزش شیر دادن بدو تولد کودک آموزش داده شود و مسئولین امر بهداشت بعنوان یک مبحث قابل تامل روی آن تمرکز ویژه ای داشته باشند. چرا که گذشته از اثبات علمی ماساژ کودکان در مقالات و تحقیقات و نشریات و دانشگاه های معتبردنیا نشان داده است، که ما بعنوان یک ایرانی در این زمینه پیشینه ملی داریم.

و از طرفی شخصاً بار ها و بارها شاهد بوده ام که زنان کهنسال روستایی و عشایری با روش های سنتی و ماساژه ای خاص با روغن های گیاهی دل درد، گرفتگی های عضلانی، خستگی های جسمانی ، قلنج ،و بیخوابی های بزرگسالان و کودکان را با ماساژ دادن برطرف کرده اند. ماساژی که از نسل های گذشته خودشان به آنها منتقل شده است.

ولی متاسفانه این علم جهانی شده وارزشمند هنوز در ایران آن طور که باید و شاید مورد استقبال عموم قرار نگرفته و از نظر عموم ماساژ فقط و فقط ویژه افراد ثروتمند وبی درد جامعه است و این طرز تفکر مایه تاسف است.

از مزایای کلی ماساژ نوزادان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ماساژ کودک افزایش وزن او را تسهیل می کند.
  • ماساژ کودک احتمال زردی را کاهش می دهد.
  • ماساژ کودک میزان استرس کودک را کاهش می دهد.
  • ماساژ کودک سبب بهبود وضعیت خواب می گردد.
  • ماساژکودک توسط والدین سبب استحکام روابط عاطفی کودک با آنها می گردد.
  • ماساژ کودک سبب تسهیل مشکلات گوارشی و کاهش نفخ می گردد.
  • ماساژ کودک سبب بهبود توانایی یادگیری کودک می شود.
  • ماساژکودک سبب آرامش بیشتر کودکان مبتلا به بیش فعالی اوتیسم می گردد.

همانگونه که بیان کردیم یکی از را ه های ایجاد آرامش و بهبود سلامتی برای نوزادان علی الخصوص نوزادان تازه متولد شده استفاده از ماساژ می باشد.

ماساژ نوزاد علاوه بر تاثیرات مطلوبی که بر سلامت جسمی و روحی نوزاد می گذارد میتواند تا حد زیادی برای والدین کودک تجربه دلپذیر و آرامشبخش باشد.

چگونه می توان یک نوزاد را ماساژ داد؟

آیا شما آماده ماساژ دادن نوزاد خود هستید اما دقیقا نمیتوانید که چه کاری باید انجام دهید؟ کافی است مرا حل ذیل را دنبال کنید:

شرایط محیط راتنظیم کنید:

نور چراغ ها را ملایم کنید، تلفن خود را در حالت سکوت قرار دهید، در صورت تمایل موسقی ملایمی را روشن کنید و از گرم بودن دمای اتاق اطمینان حاصل کنید. چه دمایی گرم تلقی می شود؟ حدود 75 درجه فارنهایت با 24 درجه سانتی گراد.

کودک را روی یک سطح امن قرار دهید:

یک سطح راحت وصاف انتخاب کنید. این سطح ممکن است کف اتاق و یا تخت کودک  باشد. (کودک را بدون محافظ رها نکنید) یکی دیگر از بهترین انتخاب ها میز تعویض پوشک کودک است.

تمام لباس های کودک را از تن او در بیاورید:

اگر بخواهید می توانید پوشک را از تن کودک در بیاورید. در صورت داشتن زخم های پوستی مربوط به پوشک یا زخم ناشی از عرق سوز و گرما، چرخش جاریان هوا برای پوست بچه مفید خواهد بود. فقط لازم است اگر پوشک را از بدن کودک در آوردید، یک یا دو حوله زیر کودک قرار دهید تا در صورت دفع ادرار یا مدفوع محیط آلوده نگردد.

لمس آرام بدن در ماساؤ نوزاد:

اکنون زمان قلقلک دادن نوزاد نیست. برای ماساژ نیاز به شرایط آرام و بدون هیجان وجود دارد. برای نوزاد کوچکتر از مالش های نرم و ملایم و کوتاه استفاده کنید. برای کودکان بزرگتر می توانید از حرکت  ماساژ محکم تری استفاده کنید. لازم است که ماساژ به جای کشیدن پوست کودک شما، آن را صاف کنید (لیف زدن)

اعضای بدن مناسبی را مورد ماساژ قرار دهید:

ماساژ دادن پا و بقیه اعضا  کودک با استفاده از حرکات نرم و ملایم انجام می شود. از فشردن قسمت های حساس بدن کودک تحت هر شرایط اجتناب ورزید.

نکته مهم : از ماساژ دادن سر کودک اجتناب ورزید چون هنوز قسمت های  از سر نوزاد ممکن است نرم باشد.

بهترین زمان انجام ماساژ کودک چه موقع است؟

برای بیشتر والدین، فقط پنج دقیقه ماساژ در آخرین بار تعویض پوشک قبل از خواب اصلی برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی، تسکین علائم کولیک و آغاز یک شب آرام کافی است.

بهترین سن برای آغاز ماساژ جه سنی است؟

برای آغاز ماساژ دادن کودک هرگز زود نیست. اولین ماساژ کودک حتی ممکن است در روز تولد او باشد که می توانید از چربی طبیعی که پس از زایمان روی بدن لو قرار دارد برای ماساژ استفاده نمایید. با این حال، اگر قصد دارید که نوزاد تازه متولد شده را ماساژ دهید باید هنگام استفاده از هر روغنی روی پوست حساس او بسیار مراقب باشید.

بهترین زمان در طول روز برای ماساژنوزاد:

زمانی را که برای ماساژ دادن کودک خود انتخاب می کنید، می تواند در میزان واکنش کودک به ماساژ تفاوت ایجاد کند. از ماساژ دادن کودک بلافاصله پس از تغذیه خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث بهم خوردن حال نوزاد شود .

برخی از بهترین زمان ها برای ماساژ کودک:

  • حدود 45 ذقیقه بعد از غذا خوردن.وقتی کودک آرام، هشیارو بیدار است.درست قبل از خواب.
  • بعد از تعویض پوشک.

با کودک خود پیوند و رابطه عاطفی برقرار کنید:

با کودک خود به نرمی صحبت کنید، یک لالایی بخوانید یا به آرامی برای او شعر بخوانید  در چشمان کودک بنگرید تا ارتباط بین شما دو نفر بیشتر شود.

بدانید چه موقع باید ماساژ را متوقف کنید:

اگر کودک شروع به سرو صدا کرد، ماساژ را متوقف کنید و بعد از گذشت چند دقیقه کار ماساژ را از سر بگیرید. دلایل عمده ای که باعث می شود  نوزادان در هنگام ماساژ سرو صدا کنند می تواند شامل گرسنه بودن، سرمای محیط و یا حتی سر رفتن حوصله  آنها است. بله، نوزاد نیز مانند یک انسان بالغ ممکن است نیاز های مختلفی را تجربه و ابراز نماید.

آیا برای ماساژ نوزاد نیاز به روغن ماساژ کودک داریم؟

بهترین روغن برای ماساژ کودک

ماساژ با روغن باعث تقویت استخوان می شود. امروزه مادران به جای روغن از لوسیون و کرم های کودک استفاده می کنند، این در حالی است که هیچ چیز نمی تواند جای ماساژ با روغن را بگیرد.اگر درباره روغن های مفید برای ماساژ کودک اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را به نقل از «Readers Digest» مطالعه کنید تا با بعضی از این روغن ها آشنا شوید.

بهترین روغن، روغن گیاهی است زیرا به آسانی از طریق منافذ پوست جذب می شود. همچنین از آن جا که به آسانی هضم می شود در صورت راه پیدا کردن روغن به دهان کودک، جای نگرانی وجود ندارد.

روغن نارگیل: این روغن برای ماساژ کودک و حتی بزرگسال مفید است. ماساژ با روغن نارگیل ولرم تسکین دهنده و برای پوست، مو و استخوان مفید است.

روغن خردل: بدن را گرم نگه می دارد، استخوان ها را تقویت می کند و سرماخوردگی و سرفه را بهبود می بخشد. این روغن که استفاده از آن برای فصل زمستان توصیه می شود تاحدودی مانع از رشد موهای زاید بدن نیز می شود. پس اگر نمی خواهید کودک موهای زائد در پا، سینه، دست و…داشته باشد با این روغن بدن او را ماساژ دهید.

روغن زیتون: نیم ساعت قبل از حمام به موهای کودک مالیده شود تا رشد مو افزایش پیدا کند. در صورت مالیدن به ابرو باعث رشد ابرو نیز می شود. در صورت واکنش نشان دادن پوست کودک، مصرف روغن را قطع کنید.

ماساژ اعضای بدن کودک

ماساژ باید با تمرکز بر هر یک از اعضای بدن کودک و به نوبت انجام شود. هر کدام از اعضای بدن روشی ویژه برای ماساژ دارند که در ادامه مقاله هر کدام از این نواحی بررسی می‌شوند.

  1. ماساژ شکم کودک

_دست خود را به صورت عمود بر بدن کودک بگیرید و از زیر قفسه سینه به سمت پایین بکشید. ابتدا با یک دست و سپس با دست دیگر به صورت یک چرخه این کار را تکرار کنید.

_پایین شکم و دور ناف را با نوک انگشتان در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.

_دو طرف شکم را از بالا به پایین ماساژ دهید. این کار را از یک حرکت افقی زیر سینه شروع کنید و در پایین شکم تمام کنید.

_حرکتی نیم دایره را از سمت راست و پایین بدن کودک شروع کنید و از بالای ناف به طرف سمت چپ و پایین شکم کودک حرکت کنید.

_پاهای کودک را به هم بچسبانید، به طرف شکم به آرامی فشار دهید، و به سمت راست بچرخانید. این کار باعث کمک به خارج شدن گازهای شکم کودک می‌شود.

_دستان خود را به صورت افقی روی شکم قرار دهید و چند بار به طرفین حرکت دهید.

توجه: اگر بند ناف به طور کامل بهبود پیدا نکرده است از ماساژ شکم خودداری کنید.

  1. ماساژ سر و صورت

_سر کودک را بین دستان خود تاب دهید.

_با نوک انگشتان خود شبیه حرکت شامپو زدن پوست سر و جمجمه را ماساژ دهید. این کار را روی قسمت نرم بالای سر انجام ندهید.

_گوش‌ها را بین انگشت شست و اشاره گرفته و به آرامی مالش دهید.

_مسیری به شکل قلب را روی صورت کودک از پیشانی تا چانه با هر دو دست از دو طرف ماساژ دهید.

_شست‌های خود را بین ابروهای کودک قرار دهید و به دو طرف بکشید.

_انگشتان شست خود را روی پلک بسته کودک قرار داده و بسیار آرام به سمت دو طرف صورت ماساژ دهید.

_از روی قوز بینی به سمت گونه‌ها حرکت کنید و ماساژ دهید.

_با استفاده از نوک انگشتان و در دایره‌های کوچک چانه را ماساژ دهید.

  1. ماساژ سینه کودک

_هر دو دست را روی سینه کودک قرار دهید و از جناغ به سمت شانه‌ها حرکت دهید.

_از محل جناغ حرکتی قلبی شکل به سمت شانه‌ها را آغاز کنید و به سمت مرکز سینه دست‌ها را به هم برسانید.

_حرکتی مورب از نزدیک لگن کودک به سمت شانه طرف مقابل آغاز کنید و به سمت لگن برگردید. این کار را از هر دو طرف انجام دهید.

  1. ماساژ دست‌های کودک

_با یک دست مچ کودک را بالا بگیرید و با دست دیگر ضربات آهسته‌ای به بازوی او بزنید.

_مچ کودک را با یک دست بگیرید، دست دیگر را دور بازو کودک حلقه کنید و از شانه‌ها به سمت مچ حرکت دهید.

_کف دست کودک را با هر دو انگشت شست از سمت مچ به سمت انگشتان ماساژ دهید.

_پشت دست را از مچ به سمت انگشتان ماساژ دهید. با رسیدن به انگشتان، هر کدام از آن‌ها را به آرامی بکشید.

_مچ دست را با حرکت دایره ای نوک انگشتان خود ماساژ دهید.

_بازوهای کودک را بین دو دست خود بغلطانید.

  1. ماساژ پشت

_دستان خود را بر پشت کودک قرار دهید و از زیر گردن تا بالای باسن حرکت دهید.

_دو طرف نخاع کودک را با دایره‌های کوچک به سمت پایین ماساژ دهید. از فشار مستقیم به نخاع خودداری کنید.

_شانه‌ها را با حرکت‌های دایره ای کوچک ماساژ دهید.

_باسن کودک را با حرکت دایره ای بزرگ ماساژ دهید.

_انگشتان خود را شبیه یک چنگک باز کنید و به سمت پایین بکشید.

  1. ماساژ پاها

_پای کودک را از قسمت مچ گرفته و ضربه‌های کوچکی به قسمت ران کودک وارد کنید.

_از قسمت مچ پای کودک را بلند کرده، دست خود را دور پای او حلقه کنید و به سمت پایین بکشید.

_کف پای کودک را با حرکت انگشت شست از پاشنه به سمت انگشتان ماساژ دهید.

_روی پا را با دست از بالا به پایین ماساژ دهید و انگشتان پا را به آرامی بکشید.

_دور قوزک پا را با دایره‌های کوچک ماساژ دهید.

_پاهای کودک را به نوبت بین دستان خود گرفته و بغلطانید.

علاوه بر ماساژ دادن والدین باید به دیگر نیازهای فرزندانشان از همان ابتدای تولد توجه کافی داشته باشند. والدین با برنامه ریزی و اتخاذ یک سبک فرزندپروری مناسب به رشد مناسب کودک خود کمک می‌کنند.

از جمله اقدمات مورد نیاز برای رشد کافی نوزاد توجه به غذاهای مکمل و نحوه صحیح شیردهی است. برای اطلاع بیشتر از مراقبت‌های مورد نیاز نوزادان و کودکان می‌توانید با متخصصان کودک مشورت نمایید.

ماساژ صورت کودک

ماساژ صورت اهمیت بسیار زیادی دارد به همین دلیل جزئیات آن را مرحله به مرحلع در مبحثی جداگانه شرح داده‌ایم:

  1. کشیدن انگشت بر روی پیشانی

انگشتان شست خود را در وسط پیشانی کودک و زیر خط رویش موهای او بگذارید. انگشتان را به آرامی و به طرف بیرون صورت کودک بکشید. این کار را در قسمت‌های پایین تر پیشانی نیز ادامه دهید. انگار که بر روی پیشانی کودک خط‌های فرضی می‌کشید.

  1. ماساژ دادن شقیقه

انگشتان شست تان را در بالای ابروهای نوزاد بگذارید و آن‌ها را از وسط پیشانی به سمت شقیقه‌ها بکشید. می‌توانید این حرکت را کمی محکم تر انجام دهید. در انتهای این ماساژ، شقیقه‌ها را به صورت چرخشی ماساژ دهید.

  1. ماساژ گونه

انگشت‌های شست خود را بر روی استخوان‌های بینی قرار دهید و آن‌ها بر روی استخوان بالای گونه و به سمت بیرون صورت بکشید. انگشت شستتان را بر روی دو طرف پره‌های بینی بگذارید و آن‌ها را به آرامی در قسمت پایین استخوان گونه و به سمت خارج صورت ماساژ دهید.

  1. ماساژ بالای لب

انگشت‌های شست را بر روی فرو رفتگی قسمت بالایی لب نوزاد بگذارید و به آرام و به صورت چرخشی ماساژ دهید. این حرکت را به سمت خارج صورت پیش ببرید و در مسیر خط فک که قابل لمس می‌باشد پیش بروید. در انجام ماساژ صورت نوزاد، رضایت فرد ماساژدهنده بسیار مهم است و لازم است که فرد به تاثیر مثبت عمل خود بر روی نوزاد اعتقاد داشته باشد.

  1. ماساژ پایین لب

انگشتان شست خود را بر روی قسمت مرکزی لب پایینی نوزاد بگذارید و با انجام حرکت چرخشی، این ناحیه را ماساژ دهید. سپس انگشت‌های خود را به ارامی از هم دور کنید و بر روی خط فک پایینی و به سمت ناحیه خارجی صورت پیش بروید.

  1. ماساژ دادن گوش

لبه بیرونی بالای گوش را میان انگشت شست و سبابه بگیرید و آن را به آرامی فشار دهید. ماساژ را با حرکات چرخشی کوچک و به سمت لبه بیرونی نرمه گوش ادامه دهید.

  1. ماساژ دادن چانه

از وسط چانه شروع کنید و گوشت و نرمی چانه را در میان انگشت شست و سبابه بگیرید و به آرامی بچرخانید. این حرکت را در مسیر خط فک پایین تا گوش ادامه دهید. در طرف دیگر چانه نیز این حرکت را انجام دهید. سپس به طور هماهنگ، با انگشتان خود دو طرف چانه را به آرامی نیشگون بگیرید.

فواید ماساژ برای نوزادان زودرس

حتی میزان اندک ماساژ نوزاد می تواند فواید چشمگیری برای نوزادان نارس و مادران آنها به همراه داشته باشد. نوزادان نارس که توسط ماساژورهای حرفه ای ماساژ دریافت می کنند می توانند از فویاد زیر برخوردار شوند:

1- افزایش وزن:

مطالعات بسیاری نشان داده اند که حتی میزان اندکی ماساژ نوزاد می تواند به افزایش وزن سریع‌تر نوزاد کمک کند. دریافت مواد مغذی خوب برای نوزادان نارس دشوار است زیرا هم هنگام تولد بسیار کوچک هستند و هم از سیستم گوارش نابالغ برخوردار هستند، اما دنبال کردن روند رشد برای سلامت آینده آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

2- کوتاه‌تر شدن حضور در بخش مراقبت های ویژه نوزادان:

نگهداری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان پر هزینه است و موجب می شود تا نوزاد و اعضای خانواده وی زمان ارزشمند ارتباط و پیوند با یکدیگر را از دست بدهند. نوزادانی که ماساژ درمانی دریافت می کنند، به طور معمول، مدت زمان کمتری در این بخش باقی می مانند و زودتر به خانه می روند.

3- نمرات بالاتر تکامل نوزاد:

مقیاس برازلتون یک ارزیابی است که چگونگی واکنش نوزاد تازه متولد شده به محیط را بررسی می کند. نوزادانی که ماساژ درمانی دریافت می کنند، به طور معمول، نمرات بالاتری در آزمون برازلتون دریافت می کنند که نشان می دهد آنها واکنش های سازماندهی‌تر شده و بهتری به محیط اطراف خود ارائه می کنند.

4- افزایش تراکم استخوانی:

نوزادان نارس که ماساژ درمانی دریافت می کنند ممکن است استخوان های قوی‌تری نسبت به آنهایی داشته باشند که ماساژ دریافت نمی کنند. این مساله به ویژه برای نوزادانی که طی دوران رشد در معرض خطر شکستگی و بیماری استخوان قرار دارند، اهمیت دارد.

5- واکنش ایمنی بهتر:

پژوهش ها در زمینه فواید ایمنی ماساژ نوزادان در آغاز راه خود قرار دارد. مطالعات اولیه نشان داده اند که ماساژ ممکن است برخی فواید برای سیستم ایمنی نوزادان نارس داشته باشد، اگرچه مطالعات بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد، به ویژه آن که این نوزادان در معرض خطر مشکلات سلامت در دوران کودکی خود قرار دارند.

ماساژ نه تنها برای نوزادان مفید است، بلکه زمانی که مادر در نقش ماساژور ظاهر می شود فوایدی نیز برای وی به همراه دارد. مطالعات نشان داده اند که مادران نوزادان نارس که فرزند خود را ماساژ داده اند کمتر به افسردگی مبتلا شده و اضطراب کمتری داشته اند. مشاهده فرزند در بخش مراقبت های ویژه نوزادان دشوار است و هر چیزی که بتواند به والدین در مقابله با این شرایط کمک کند، خوشایند است.

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه در کودک چیست؟ و تاثیر ماساژ در برطرف کردن اوتیسم

آیا فکر می‌کنید کودک شما مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی یا اختلال ADHD است؟ در این متن، به نحوه‌ی تشخیص علائم و نشانه‌های اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی پرداخته شده و پیشنهاداتی در اختیار شما قرار می‌ دهد: و با توجه به اینکه یکی از مشخصه ماساژ در کود کان ایجاد یک ارتباط عاطفی و کاهش استرس و تقویت تمرکز در کودکان می باشد جهت درمان کودکان با اختلال بیش فعالی که در ذیل مطرح می شود بهترین گزینه جهت درمان، ماساژ  کودکان می باشد.

بیش‌فعالی (اختلال ADHD) باشد، به این معنی است که او با مشکلات زیر روبه‌روست:

توجه کردن: برای مثال، تمرکز کردن بر کارها برای این افراد دشوار است.

بیش‌فعال بودن: برای مثال، نشستن طولانی‌مدت برای آن‌ها دشوار است.

کنترل کردن تکانش‌ها: برای مثال، آن‌ها قبل از اینکه فکر کنند دست به عمل می‌زنند.

در این کودکان، قسمت‌های گوناگون مغز طبق روال معمول با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند. به همین دلیل، شاید آن‌ها بیش از همسالان‌شان در زمینه‌ی تفکر، یادگیری، ابراز احساسات یا کنترل رفتار مشکل داشته باشند.

اکثر کودکان گاهی چنین مشکلاتی دارند، اما در کودکان مبتلا به اختلال ADHD چنین مشکلاتی بیشتر اوقات اتفاق می‌افتد و تأثیر زیادی بر زندگی روزمره‌ی آن‌ها دارد.

علت دقیق اختلال ADHD معلوم نیست. اما می‌دانیم که این اختلال به دلیل والدین بد یا بدتربیتی به وجود نمی‌آید.

علائم اختلال ADHD

این علائم به دو گروه تقسیم می‌شوند:

۱. علائم بی‌توجهی

این بدان معنی است که کودک:

زیاد به جزئیات توجه نمی‌کند و به دلیل «بی‌احتیاطی» اشتباهاتی از او سر می‌زند.

دستورالعمل‌ها را به‌سختی دنبال می‌کند و در به پایان رساندن کارهایی مانند مشق‌شب یا کارهای خانه مشکل دارد.

به‌سختی به مسائل توجه می‌کند.

حواسش اغلب با چیزهای کوچک پرت می‌شود.

در به خاطر سپردن مسائل روزمره مشکل دارد.

از انجام دادن وظایفی که به تلاش ذهنی زیادی نیاز دارند، مثل انجام دادن تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند.

به نظر می‌رسد زمانی‌که با او صحبت می‌کنید به شما گوش نمی‌دهد.

در نظم دادن به کارها یا انجام دادن به موقع کارها مشکل دارد.

اغلب وسایلی مانند مداد، کتاب، کیف پول، کلید یا تلفن‌ همراه را گم می‌کند.

ماساژ کولیک در نوزاد یک و سه ماهه:

درمان ماساژ کولیک نوزاد یک ماهه :کولیک حمله ای از گریه نوزاد  است و آنچه که به نظر می رسد درد شکمی در دوران کودکی است.

 این وضعیت شایع است و تخمین زده می شود که در طی چند ماه اول تا ۵ ۱ نوزاد در ۵ سالگی تحت تاثیر قرار گیرد.

همه نوزادان گریه می کنند به دلایل مختلف، از جمله گرسنگی، سرماخوردگی، خستگی، گرما، یا به این دلیل که پوشک نیاز به تغییر دارد.

اصطلاح قولنج سالهاست که وجود دارد ، که اغلب برای توصیف کودک که برای مدت طولانی گریه می کند ، استفاده می شود.

 بسیاری از والدین تعجب می کنند که کودکشان قولنج دارد و اگر چنین است ، چه کاری می تواند برای درمان آن انجام دهد ، به آن کمک کند یا جلوی آن را بگیرد. که بهترین دارو برای درمان کولیک کودکان ماساژ می باشد.

کولیک چیست؟

به گفته بسیاری از متخصصان ، کولیک گریه غیرقابل تحمل در نوزادی است که روزانه و ساعت ها طول می کشد ، از هفته دوم زندگی شروع می شود و تا حدود 3 ماهگی ادامه می یابد.

  • برخی از متخصصان معتقدند که کولیک در تمام نوزادان رخ می دهد ،
  • بسیاری از نوزادان کولی ممکن است پاهای خود را بالا بکشند یا پاهای خود را دراز کنند ، مشت خود را ببندند و گاز بگیرند. نظر می رسد نشانه ای از قولنج از نوزادانی است که هنگام گریه زیاد هوای زیادی را بلع می کنند.)
  • گریه اغلب در ساعات عصر بدتر است.
  • گریه کردن کودک کولی اغلب ناراحت کننده ، شدید و دردناک به نظر می رسد.
  • کولیک معمولاً در هفته های 6-8 هفته پس از تولد به اوج خود می رسد.
  • کولیک برای 50٪ موارد حدود 3 ماه و در 90٪ موارد تا 9 ماهگی به پایان می رسد.
  • یک کودک کولیک یک نوزاد ناسالم نیست.
  • نوزادان مبتلا به کولیک اغلب نیاز به نگه داشتن و آسایش بیشتر دارند.

نگاه به نتایج یک پروهش:

یکی از را ههایی که به رشد و تکامل نوزادان کم وزن کمک میکند، ماساژ کودک پس از تولد است. به گزارش خبر گزار ایسنا، سالانه حدود 19 درصد از نوزادان در جهان با عارضه کم وزنی در هنگام تولد به دنیا می آیند و این عارضه یکی از علل مرگ و میر دوره نوزادی و پس از آن است. یکی از راه هایی که به رشد و تکامل نوزادان کم وزن کمک می کند، ماساژ کودک پس از تولد است.

مطالعه ای به منظور بررسی  تاثیر ماساژ توسط مادر بر روند رشد جسمی نوزاد در بخش های زایمان بیمارستان های وابسته به داشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. این پژوهش بر روی 48 نوزاد ، 25 نفر در گروه مداخله و 23 نفر در گروه شاهد، انجام شد در گروه مداخله مادران از روز سوم پس از تولد تا چهار هفته روزانه یک بار به مدت 15 دقیقه نوزادان را با روغن کنجد در خانه ماساژ می دادند، یافته ها حاکی از آناست که میانگین افزایشی وزن در نوزادان کم وزن طی چهار هفته در گروه مداخله 217 گرم بیش از گروه شاهد بود. میانگین افزایش قد نیز در نوزادان کم وزن طی چهار هفته در گروه مداخله 0.7 سانتی متر از گروه شاهد بیشتر بود که از لحاظ آماری معنی دار بودند. پس نتایج نشان داد ماساژ بر روند رشد جسمی نوزادان کم وزن تاثیر دارد.

کلام آخر :

ماساژ کودکان خولاصه عشق و علاقه خاص  خودش را می طلبد و یک ماساژ اصولی و اساسی با شرایطی که خدمتتان عرض کردم آنقدر زیاد هست که در یک مقاله نمیگنجد هرچقدر هم نوشت باز ازقلم خواهد افتاد و این هم مشتی بود از نمونه خروار.

 

 

مجتمع آموزشی و خدماتی ماساژ آرامش ایرانیان شعبه اصفهان – رسول تشیعی

با مجوزهای رسمی از سازمان فنی حرفه ای و اتحادیه ماساژ

دوره های آموزش ماساژ به همراه خدمات صفر تا صد ماساژ

از وبلاگ سایت آرامش ایرانیان دیدن کنید.

دیدگاهی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *