تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان

گرد آوری: حسن مهرابی

استاد راهنما: جناب آقای رسول تشیعی

خرداد1400

به طور کلی ماساژ برای همه سنین مناسب است زیرا باعث افزایش گردش خون و ارامش بیشتر میشود و اضطراب را از بین میبرد و به دفع مواد زاید بدن کمک میکند.

تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان در خصوص افرادی که بیماریها اعصاب و روان دارند بیشتر مشخص است و میتواند کمک شایانی به بهبود فرد بیمار کند و موجب بالاتر رفتن کیفیت زندگی وی شود.

لذا در این تحقیق سعی شده است که انواع ماساژ در جهت بهبود بیماری های اعصاب و روان و تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان بررسی شوند.

تاریخچه ماساژ درمانی

پیش از این ماساژ به منزله درمانی کمکی یا فرعی لحاظ میشد، اما امروزه تبدیل به درمان اصلی برای برخی بیماری ها شده و برخی از شرکت های بیمه این نوع درمان را پوشش میدهند.

تاریخچه ای نوع درمان به حدود 2700 سال قبل از میلاد بر میگردد. بقراط در حدود400سال قبل از میلاد ضرورت استفاده از مالش را به عنوان یک درمان بخصوص در درمان آسیب های ورزشی و جنگی به پزشکان گوشزد کرد.

تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان

اگر کسی تحت فشار باشد و نیاز به آرامش داشته باشد ماساژ درمانی انتخاب مناسبی برای درمان است. هنگامی که بدن تحت فشار باشد و نیاز به آرامش داشته باشد و عضلاتش دچار انقباض شده باشد ماساژ انتخاب مناسبی برای درمان است.

وقتی بدن مضطرب باشد مقدار زیادی هورمون شناخته شده اضطرابوکورتیزول تولید میکند و این هورمون ها باعث افزایش وزن، بی خوابی، مشکلات گوارش و سردرد میشود که ماساژ درمانی این هورمون ها را کاهش میدهد.

داشتن یک برنامه طولانی مدت ماساژ مانند ورزش کردن است. همانقدر که ورزش باعث سلامتی است ماساژ هم به سلامتی جسم و اعصاب و روان کمک میکند.

سیستم عصبی

سیستم عصبی سیستم ارتباطی بدن است که به همان اندازه که با دنیای درون ارتباط دارد با دنیای بیرون هم مرتبط است.

سیستم عصبی مرکزی تحت تاثیر همه محرک ها است. عصب های ستون فقرات بدن و عصب های جمجمه ایی را در بر میگیرند. محرک ها از میان بدن از طریق گیرنده های حسی پوست و بافت های نرم و ماهیچه ها میگذرند.

سیستم عصبی خود گرداننده و مسئول مکانیسم درونی بدن است و به دو شاخه تقسیم میشود:

1)سیستم عصبی سمپاتیک که در تسریع واکنش ، تشدید ریتم قلبی و تنفس نقش دارد.

2)سیستم عصبی پارا سمپاتیک که بدن را برای روندهای نیرو دهنده همچون هضم و استراحت آماده میکند.

ماساژ سیستم عصبی مرکزی را فعال میکند و بدن را به حفظ یک تعادل سالم بین این دو شاخه کمک میکند.

ماساژ با استفاده از روغن سیاه دانه، روغن استوخودوس، روغن دارچین، روغن زیتون در کنار مصرف دمنوش هایی مانند به و لیمو، بابونه، گل محمدی، هل و دارچین، پنیرک صحرایی کمک شایانی به بیماران اعصاب و روان میکند.

هنگام ماساژ بدن شما را مالش، کشش و فشار میدهند.برخی از سبک ها شامل لمس بیش از حد لباس است، برخی دیگر شامل تماس مستقیم با پوست شما و اغلب با روغن های معطر است.

ماساژ زانو

درد زانو بیشتر در افراد مسن دیده میشود و افرادی که بیماری آرتروز دارند. در این نوع ماساژ دور زانو بوسیله زانو مالش داده میشود.

ماساژ قوزک پا

در این نوع با استفاده از تکنیک های نوازشی قوزک را نرم میکنیم و سپس با کمی فشار گرفتگی آنرا باز میکنیم. این کار باعث میشود درد پا کمتر شود.

ماساژ سرو صورت

در این ماساژ می توانید تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان را مشاهده کنید. این نوع ماساژ برای افرادی که دارای سردردهای مزمن و عصبی میباشند بسیار مفید است.

زیرا این نوع ماساژ باعث آرامش میشود و به بیمار کمک میکند افکار منفی را از خود دور کند، روی بهبود شرایط خود متمرکز شود، کم کم دچار خواب آلودگی شود و فرد کم کم  به خواب فرو رود و این خود به کسانی که دچار بی خوابی هستند کمک زیادی میکند.

ماساژ پیشانی و شقیقه ها به کاهش اختلالات عصبی کمک میکند و باعث تسکین دردهای عصبی میشود.

ماساژ سرشانه و گردن و مشاهده تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان

تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان را در افراد با سابقه بیماری های عصبی گرفتگی در گردن و سرشانه ها که بسیار شایع میباشد می توان مشاهده کرد، لذا ماساژ این نواحی به بهبود سریعتر بیمار کمک میکند.

لذا ماساژ این نقاط با استفاده از روغن و پس از گرم کردن فرد به صورت نوازش و کمی فشار آوردن پیشنهاد میشود.

ماساژ کمر و عصب سیاتیک

در این نوع ماساژ ابتدا باید شخص ماسور دستان خود را گرم کرده و سپس بصورت نوازشی شروع به ماساژ دادن کند و کم کم فشار روی عضلات را شروع کند.

البته در مورد افرادی که دچار بیرون زدگی دیسک کمر هستند یا مشکوک اند، باید عمل ماساژ با احتیاط بیشتری انجام شود و در ابتدا حتما با ماساژ دادن عضلات پایین کمر با استفاده از روغن و به صورت نوازشی اقدام شود .

همچنین باید به فرد در مورد فعالیت هایی که باعث تقویت عضلات کمر و شکم میشوند توصیه شود . در خصوص گرفتگی های عصب سیاتیک نیز باید ماساژ را از پشت پاها از پایین به سمت بالای ران با استفاده از روغن شروع کنیم و پس از گرم کردن کمی فشار دهیم تا فرد احساس بهتری پیدا کند.

تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان در ماساژپا و کف پا

بیماری های اعصاب و روان باعث بروز مشکلات دیگری در بدن فرد بیمار میشوند. از جمله مشکلات گوارشی، قلبی و عروقی، مشکل در کبد و کلیه ها و …

لذا ماساژ کف پا کمک زیادی به تسریع درمان این نوع مشکلات خواهد کرد و با این ماساژ می توانید تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان را به خوبی مشاهده کنید.

در اینجا به آرامی با استفاده از روغن انگشتان را گرم میکنیم و کف پاها را  ماساژ میدهیم،این عمل به بهبود عملکرد چشم ها و سیستم گوارش به خصوص در بیمارانی که سکته مغزی داشتند کمک فراوانی میکند.

در مورد درد پاها باید اینطور گفت که چون این مدل از دردها باعث عصبی شدن فرد بیمار میشود، ماساژ پاها میتواند بسیار موثر باشد.

در اینجا بایدپشت وروی پاها را ماساژ داد و گرفتگی عضلات را به آرامی باز کرد و با فشار روی عضلات حس بهتری به فرد داد.

ماساژ درمانی برای رفع افسردگی

یکی از مظاهر عینی مشکلات عصبی را میتوان افسردگی اشخاص بیان نمود که غم و اندوه و ناراحتی قطعاً شاخص های افسردگی است، اما عصبانیت و تحریک پذیری، از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی لذت بخش بودند، اختلالات خواب، تغییر در اشتها، مشکلات شناختی و همچنین درد جسمی نیز نشانه های افسردگی در شخص میباشد. حال سوالی که مطرح است این که آیا ماساژ درمانی کمکی به رفع مشکل افسردگی خواهد داشت؟

برخی از پزشکان معتقدند که این امر می تواند به کاهش احساس افسردگی کمک کند. زیرا باعث آزاد شدن هورمون ها در بدن می شود، این هورمون ها سبب آرامش ذهن و بهبود روحیه می شود همچنین به تسکین دردهای جسمی کمک کند. در طول ماساژ درمانی برای تقویت و آرامش، عضلات و سایر بافت های نرم دستکاری می شود .ماساژ درمانی می تواند مزایای سلامت روان را فراهم کند.

تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان در رفع افسردگی

هنگامی که ماهیچه ها و بافت های همبند شما سفت می شوند ، می تواند باعث درد شود که سبب محدود شدن حرکت می شود . ماساژ درمانی می تواند به تسکین این تنش در عضلات و بافت های همبند شما کمک کند. همچنین جریان خون شما را افزایش داده و باعث آرامش می شود.

اگر افسردگی دارید ،تاثیر ماساژ بر اعصاب و روان، تاثیر درمانی نیست. اما ممکن است به تسکین علائم جسمی مرتبط با آن کمک کند.

به عنوان مثال ، ماساژ ممکن است به کاهش کندی، کمردرد، درد مفاصل و درد عضلات کمک کند. همچنین تاثیر بسیار خوبی در رفع خستگی و مشکلات خواب دارد .

در طول ماساژ درمانی، درمانگر شما عضلات بدن شما را مالش، کشش و فشار می دهد. برخی از سبک های ماساژ شامل لمس بیش از حد لباس است.

برخی دیگر شامل تماس مستقیم با پوست شما، اغلب با روغن های معطر است. بعضی از آنها شامل سوزن های طب سوزنی، سنگ های گرم یا ژست پیچش پیچیده است.

 

 

 

مجتمع آموزشی و خدماتی ماساژ آرامش ایرانیان شعبه اصفهان – رسول تشیعی

با مجوزهای رسمی از سازمان فنی حرفه ای و اتحادیه ماساژ

دوره های آموزش ماساژ به همراه خدمات صفر تا صد ماساژ

از وبلاگ سایت آرامش ایرانیان دیدن کنید.

دیدگاهی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *