ماساژ و تاثیر آن بر سیستم ایمنی و بیماری MS

ماساژ عبارت است از یک سری حرکات منظم، مرتب و اصولی که روی بافت‌های بدن جهت تأثیر بر سیستم عصبی عضلانی، پوست، مفاصل، کاهش استرس و درد، گردش ‌خون و لنف به کار می‌رود و از دیرباز به عنوان روش مکمل برای درمان، توسعه عملکرد و پیشگیری از وقوع صدمات استفاده می‌شده است. در این مقاله با تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی بیشتر آشنا می شوید.

فواید ماساژ

ماساژ درمانی آرام‌بخش است

هنگامی که بدن تحت فشار و مضطرب باشد، مقدار زیاد و ناسالمی از هورمون شناخته‌شدۀ اضطراب (کورتیزول) تولید می‌کند. تولید ناسالم این هورمون در بدن موجب افزایش وزن، بی‌خوابی، مشکلات گوارشی و سردرد می‌شود. ماساژ درمانی، طبق مستندات پزشکی، میزان این هورمون را در بدن کاهش می‌دهد.
ماساژ به بدن کمک می‌کند تا وارد حالت بازیابی (ریکاوری) شود. علاوه بر این، این شیوۀ درمانی در مبحث تاثیر ماساژ بر بیماری MS موجب طولانی‌ترشدن دورۀ آرامش بدن، انبساط خاطر و کاهش اضطراب می‌شود.

ماساژ درمانی موجب سلامتی جسم و روان می‌شود

ماساژ درمانی از میزان اضطراب و نگرانی فرد می‌کاهد. علاوه بر این، شرکت در جلسات ماساژ درمانی در طولانی‌مدت باعث افزایش سطح انرژی در بدن، کاهش درد و بهبود شرایط جسمانی و روانی فرد می‌شود.

داشتن یک برنامۀ طولانی‌مدت ماساژ مانند ورزش‌کردن است. همانقدر که ورزش باعث سلامتی است ماساژ هم به سلامتی جسم و روان کمک می‌کند.

ماساژ به بهبود فشار خون بالا کمک می‌کند

یکی دیگر از فواید ماساژ درمانی تنظیم فشار خون است. مطالعات طولانی‌مدت نشان داده‌اند که برنامۀ منظم ماساژ درمانی باعث بهبود فشار خون بالا و همینطور فشار خون پایین می‌شود.

علاوه بر موارد پیش‌گفته، پی‌گیری جلسات منظم ماساژ درمانی موجب تخلیۀ اضطراب، احساس خشم و خصومت، تنش و افسردگی از بدن فرد می‌شود. کاهش این احساسات مضر باعث کاهش فشار خون بالا و کم‌شدن ریسک ابتلا به سکتۀ قلبی، سکتۀ مغزی و نارسایی کلیوی می‌شود.

باعث آرامش عضلات و افزایش شادی می‌شود

هدف اصلی انجام ماساژ درمانی از بین‌بردن دردهای جسمانی، از راه رفع تنش در عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری بدن و آرامش‌بخشیدن به عضلات آسیب‌دیده است.

ماساژ درمانی باعث افزایش گردش خون در عضلات و بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود که موجب می‌شود بافت‌های آسیب‌دیده با مواد مغذی و اکسیژن تغذیه شوند. افزایش فعالیت و رسیدن مواد مغذی به عضلات و بافت‌های آسیب‌دیده موجب کاهش سفتی نواحی آسیب‌دیدۀ بدن و کاهش تورم در این نواحی می‌شود. همچنین، با افزایش انعطاف‌پذیری از میزان درد می‌کاهد.

علاوه بر موارد فوق، این شیوۀ درمانی باعث آزادسازی اندورفین(هورمون از بین‌برندۀ درد) و افزایش سطح هورمون‌های دوپامین و سروتونین در بدن می‌شود. این هورمون‌ها به افزایش سطح سلامتی بدن، کنترل دردهای بدن، احساس سرخوشی و شادی و آرامش اعصاب کمک می‌کند.

به افزایش گردش خون کمک می‌کند

مزایای بلندمدت ماساژ نباید دست‌کم گرفته شود. افزایش گردش خون در بدن پس از شرکت در جلسات ماساژ درمانی به‌صورت منظم تردیدناپذیر است.

گردش خون مناسب به ماهیچه‌های منقبض، گرفته و آسیب‌دیده خون کافی می‌رساند و عضلات آسیب‌دیده زودتر بهبود می‌یابند.

افزایش گردش خون به کمک حرکت مداوم دست‌ها در ماساژ، که خون را کاملاً در بدن به گردش درمی‌آورند، باعث رهایی بدن از فشارهای عصبی می‌شود. رهایی بدن از فشارها باعث می‌شود خون جدید به بافت‌های نرم بدن برسد.

نتیجۀ این اتفاق بهبود گردش مایع لنفاوی در بدن است. از آنجایی که این ماده مواد زائد متابولیکی را از عضلات و اندام‌های داخلی بدن دور می‌کند، کمک ماساژ به گردش بهتر این ماده در بدن بسیار مفید خواهد بود.

ماساژ درمانی باعث بهبود وضع کلی بدن می‌شود

بسیاری از افراد به دلایل عدیده به درد عضلات گردن، کمر و سایر نواحی بدن دچارند ولی علت اصلی این دردها را نمی‌دانند. در واقع، یکی از اصلی‌ترین علل درد مزمن کمر وضع نادرست بدن است. وضع نادرست بدن یعنی هنگام ایستادن یا نشستن بدن شما در وضع استاندارد نباشد.

وضعیت نادرست بدن، اضافه‌ وزن‌ داشتن و حرکات مداوم و تکراری موجب درد کمر یا سایر دردهای این‌چنینی شود. در نتیجه، فشار افزوده‌شده به بدن باعث گرفتگی عضلات، درد و سختی عضلات در نواحی کمر، شکم، گردن و پا می‌شود.

بهبود وضعیت قرارگیری بدن یکی از نتایج مهم و سلامت‌بخش ماساژ است. ماساژ درمانی باعث می شود بدن به آرامش برسد و عضلاتی که در نتیجۀ وضع نامناسبِ قرارگیری آسیب دیده‌اند بهبود یابند.

ماساژ درمانی به بدن یاری می‌رساند تا در حالت طبیعی و سالم اولیۀ خود قرار گیرد و از درد رها شود. پس از ماساژ مداوم عضلات آزاد، منبسط و آرام می‌شوند. مفصل‌ها نیز آزادتر و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند و دامنه‌ حرکتشان گسترده‌تر می‌گردد.

تاثیر ماساژ بر بیماری MS و تقویت سیستم ایمنی بدن

می‌دانیم افرادی که بیشتر تحت فشار، نگرانی و آسیب‌های روحی هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌گیرند. وقتی نگرانی مداوم با بی‌خوابی و عدم تغذیۀ مناسب همراه شود، مستقیماً بر سیستم ایمنی بدن تأثیر سوء می‌گذارد. توانایی طبیعی بدن برای مقاومت در برابر باکتری‌ها و عفونت‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

مطالعات بسیاری اعلام کرده‌اند که ماساژ علاوه بر کاستن از استرس و نگرانی، افزایش توانایی بدن برای رساندن مواد مغذی به خود، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. علاوه بر تاثیر ماساژ بر بیماری MS و تقویت سیستم ایمنی بدن، ماساژ درمانی می‌تواند به برنامۀ ورزشی افراد افزوده شود. ماساژ درمانی حتی بیش از ورزش و نرمش به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری میرساند.

سیستم ایمنی بدن

اگر همه ما در معرض میکروب‌های مضر مشابهی هستیم، چطور می‌شود که فقط بعضی از ما مریض می‌شوند؟ فرق بین کسی که بیمار می‌شود و کسی که مریض نمی‌شود در سیستم ایمنی بدن است.

در طول چند سال گذشته، محققان جزئیات جالبی درباره اینکه چطور سیستم ایمنی ما در سطح سلولی به عوامل بیماری‌زا پاسخ می‌دهد، کشف کردند. به‌عنوان مثال مطالعه‌ای از دانشگاه مک‌مستر در کانادا نشان می‌دهد از ۱۲نفری که به ویروس سرماخوردگی آلوده شده بودند، یک نفر علایم سرماخوردگی را دارد و بقیه علامتی ندارند.

یک لحظه فکر کنید اگر شما سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید، این سیستم می‌تواند عوامل بیماری‌زا را حتی قبل از اینکه شما عطسه کنید، نابود کند. مطالعاتی مانند تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی، برای محافظت از خودمان در برابر بیماری‌ها، به ما آگاهی بیشتری می‌دهد. چه عفونت سینوسی باشد و چه سرطان.

در زیر روش‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی شما آورده‌ایم:

روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

نخ دندان بکشید

دکتر میشل روزین، نویسنده کتاب «بازسازی سن واقعی» می‌گوید: به نظر می رسد باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند، می‌توانند در سراسر بدن التهاب ایجاد کنند. حداقل یکبار در روز نخ دندان بکشید تا از خودتان در برابر بیماری قلبی و سرطان محافظت کنید و حدود ۶سال به عمرتان اضافه کنید.

به اندازه کافی بخوابید

با وجود کار، خانواده و دوستان سخت است که بتوانید تمام کارها را در ۲۴ ساعت انجام دهید. متاسفانه خواب چیزی نیست که بتوانید به آن بی‌توجه باشید. مطالعات نشان می‌دهد که حتی کمبود خواب جزئی می‌تواند باعث اثر التهابی در بدن شود. برای حفظ تعادل، شما واقعا نیاز دارید که شبی ۷ تا ۹ساعت بخوابید.

ورزش کنید

ممکن است فکر کنید که ماهیچه‌های بدنتان از دویدن آهسته در صبح بدشان می‌آید اما سیستم ایمنی شما عاشق این کار است. لیپونیس توصیه می‌کند که حداقل ۳۰تا ۴۰دقیقه ورزش هوازی در روز به تقویت سلول T (یک نوع از گلبول سفید خون) و پاسخ آنتی‌بادی کمک می‌کند.

خودتان را با ماساژ درمان کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ منظم، مزایای درمانی خوبی به همراه دارد. طبق آزمایشی که در مجله «طب مکمل و جایگزین» منتشر شد، حتی یک ماساژ ۴۵دقیقه‌ای سوئدی، باعث افزایش سطح یک آنتی بادی مهم در بدن افراد سالم می‌شود. تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی یک امر ثابت شده است.

موسیقی شاد گوش کنید

یکی دیگر از راه‌های تقویت سیستم ایمنی، گوش دادن به آهنگ‌های شاد به مدت ۴۵دقیقه است که می‌تواند فورا سطح آنتی‌بادی حفاظتی شما را افزایش دهد و به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کند. همچنین سطح هورمون استرس (کورتیزول) را که عملکرد سیستم ایمنی را به خطر می‌اندازد، کاهش می‌دهد.

برای ملاقات با دوستانتان برنامه‌ریزی کنید

آیا در شبکه‌های اجتماعی، گروهی دارید که ویدئوها و مطالب جالبتان را با آنها به اشتراک بگذارید؟ وقت آن است که با دوستانتان در زندگی واقعی در ارتباط باشید. افرادی که در یک شبکه ارتباطی اجتماعی قوی و غیراینترنتی عضو هستند، نسبت به کسانی که چنین ارتباطاتی ندارند، تمایل به زندگی طولانی‌تری دارند.

واقعا بلند بخندید

طبق تحقیقی از دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا، یک خنده حسابی یا حتی در انتظار خنده بودن علاوه بر از بین بردن تنش، می‌تواند تعداد و عملکرد سلول‌های NK، سلول‌های T و آنتی‌بادی را افزایش دهد.

نفس عمیق بکشید

مسلما نفس کشیدن کار ساده‌ای است و فرایندی است که بدون فکر کردن انجام می‌دهیم.اما محققان دانشگاه ویسکانسین در مدیسن متوجه شدند افراد سالمی که دوره ۸ هفته‌ای مدیتیشن تمرکزی را به پایان رسانده‌اند و یاد گرفته‌اند که به الگوهای تنفسی‌شان توجه کنند، نسبت به گروه دیگر در پاسخ به واکسن آنفلوآنزا به‌طور قابل‌توجهی آنتی‌بادی بیشتری تولید می‌کردند.

سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ بخورید

اسمارتیزهای رنگارنگ را فراموش کنید و به فکر پرتقال، انواع توت‌ها و اسفناج باشید. هر رنگی به معنای یک آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد بیماری‌زا را از بین می‌برد. میشل باب متخصص تغذیه در سیاتل می‌گوید: سعی کنید که حداقل ۳ بار در هفته، روزانه ۶تا ۸ وعده از این مواد، به‌علاوه یک فنجان سبزیجات سبز کلمی‌ مصرف کنید.

تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن از شبکه ای از سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌هایی مانند تیموس طحال، مغز استخوان و سیستم لنفاوی تشکیل شده است که برای محافظت از بدن با هم کار می‌کنند. در طی ماساژ، همه این ارگان‌ها و سیستم‌ها برای کمک به افزایش گردش خون و کمک به آنها تحریک می‌شوند، در نتیجه توانایی آنها در محافظت بهتر از بدن افزایش می‌یابد و شما می توانید تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی را مشاهده کنید.

ماساژ از طریق تولید گلبول سفید و افزایش انرژی ذهنی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. ماساژ درمانی باعث افزایش جریان خون در بدن شده و از این طریق باعث نشاط و شادابی و تقویت ایمنی می‌شود. ماساژ باعث آرامش فرد و افزایش انرژی ذهنی می‌شود. همچنین باعث می‌شود تا شما در کار خود فعال‌تر و موثرتر عمل کنید.

تحقیقات درباره تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی نشان داده است که دریافت ماساژ منظم به تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن سموم کمک می‌کند و جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد. از موارد تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی می توان به مبارزه با بیماری ها و کاهش کورتیزول اشاره کرد.

دستگاه لنفاوی به دلیل آنكه مكمل دستگاه گردش خون بوده سبب بازگشت مایعات از بافت ها، تصفیه مواد زاید و كمك به جذب چربی‌ها، تولید لنفوسیت‌های B و T و تقویت سیستم ایمنی از طریق تولید آنتی بادی‌ها می‌شود. حركت لنف‌ها در یك جهت از بافت‌ها به قلب صورت می‌گیرد.

طی تحقیق صورت گرفته در دانشگاه «میامی» مشخص شد که ماساژ کوتاه مدت در محل کار اضطراب را کاهش داده و بازده کاری را افزایش می دهد. بعد از ۱۵دقیقه ماساژ، کارکنان هوشیارتر بوده و می توانند مسائل ریاضی را سریع تر و با دقت بیشتری حل وفصل کنند.

تاثیر ماساژ درمانی بر روی کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی

ماساژ استرس و تنش را در کل سیستم‌های بدن کاهش می‌دهد تا گردش خون و لنف را بهبود بخشد و سموم را از بافت‌های بدن آزاد کند. ماساژ با افزایش جریان خون، تسکین التهاب و کاهش سفتی عضلات به کاهش درد کمک می‌کند.

این یک واقعیت شناخته شده است که افرادی که استرس بالایی دارند، بیشتر مستعد آسیب و بیماری هستند. کاهش استرس یکی دیگر از مزایای ماساژ است.

استرس ضربان قلب شما را بالا می‌برد، باعث افزایش هورمون استرس کورتیزول می‌شود که باعث:

  • افزایش وزن
  • فشار خون بالا
  • ایجاد سردرد
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات خواب

می‌شود.

همه اینها روی سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که از نظر جسمی بیمار شویم. یکی از موارد تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی است که با ایجاد نشاط و شادابی استرس را از بین برده و سیستم ایمنی شما را پرتوان می‌کند.

مزایای دیگر ماساژ درمانی:

  • کاهش استرس‌های روانی
  • بهبود ظرفیت تفکر آرام و خلاق
  • بهبود ارتباط بدن و روان
  • کاهش اضطراب
  • کاهش افسردگی
  • کاهش تشویش ذهنی
  • دست یافتن به آرامش در زندگی و جامعه

هورمون اندورفین به عنوان مخدر طبیعی بدن شناخته می‌شود که اثرات شادی‌‌آور و ضد افسردگی دارد. این هورمون حین ماساژ و ورزش ترشح می‌شود.

معرفی ماساژ های کاربردی و اصول بکارگیری آنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

هزاران نوع مختلف ماساژ وجود دارد که با سلیقه‌ها و نیازهای متفاوت مردم مطابقت دارد.

ذکر این نکته لازم است که خوشبختانه ماساژورهای شما همراه شما هستند!!

دستان ما بهترین ماساژورها هستند، اکثر ما ماساژدهی روزانه با دستانمان را انجام می‌دهیم، بدون این که آگاه باشیم. مانند مالیدن و ماساژ ملایم سر موقع سر درد یا ورز دادن پاها موقع خستگی که همه کمک به رفع علایم میکنند.

دقت کنید :

  • روزانه و به طور منظم از ماساژ استفاده کنید.
  • زدن ضربات آرام و ملایم به ناحیه جناغ سینه با کمک دست تاثیر خوبی برای ایجاد نشاط و رفع استرس و تقویت سیستم ایمنی است.
  • ماساژ ملایم دست و پاها از بالا به پایین نقش مهمی برای آرامش و رفع خستگی دارد.
  • مالیدن ناحیه شکم و دور ناف در جهت عقربه ساعت می‌تواند به هضم غذا کمک کند.

قبل و بعد از انجام ورزش خود را ماساژ دهید

ماساژ بدن قبل از ورزش‌های کششی یا استقامتی جریان خون را به سمت مفاصل هدایت می‌کند و ماساژ بعد از ورزش به دفع سموم بدن و بهبود عملکرد ماهیچه‌ها‌ و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. قبل از ورزش بدن را مالش دهید تا گردش خون به سمت پاها و بازوها هدایت شود. بعد از ورزش مفاصل را با کف دست یا با مشت آرام ماساژ دهید.

کف دست‌هایتان را هر روز ماساژ دهید

انگشتان دست را در هم قلاب کنید و پاشنه دست‌ها را دایره‌وار به هم بمالید. سپس همان‌طور که دست‌هایتان در هم قلاب است، با یک شست، زیر شست دیگر را دایره‌وار ماساژ داده و به سمت مرکز دست بروید. این حرکت را با دست دیگر ادامه دهید. بعد انگشت‌ها را رها کرده و با شست و انگشت اشاره یک دست، کف دست، مچ و انگشتان دست دیگر را ماساژ دهید.

کف پا و ساق پا را هر شب ماساژ دهید

در انتهای روز حتما به پاهایتان استراحت بدهید. ماساژ ناحیه کف و ساق پا برای تقویت ارگان ها و سیستم ایمنی اثر گذار است. زانوها را خم کرده و کف پاها را بر روی زمین قرار دهید. یک مچ را گرفته و شست دست را بر روی تاندون آشیل یک پا به مدت ۵‌ دقیقه فشار دهید.

بعد ۲ سانتی‌متر بالا‌ی ماهیچه پایتان رفته و دوباره این کار را تکرار کنید. این عمل را آن‌قدر ادامه دهید تا به زانو برسید، بر روی پای دیگر هم این عمل را تکرار کنید. در ضمن می‌توانید پاها را داخل یک سطل آب گرم گذاشته و به آرامی از پایین به بالا ماساژ دهید.

بعد از اتمام حتما روغن مالی با روغن زیتون را فراموش نکنید تمام نقاط کف پا را با نوک انگشتان ماساژ دهید با این کار همه ارگانها و سیستم ایمنی تقویت می‌شود.

از دستانتان برای ماساژ گردن استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که در مبحث تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی به آن اشاره می کنیم، استفاده از دست ها برای ماساژ گردن است.

هنگام کار با رایانه هر یک ساعت استراحتی به خود بدهید و انگشتان دستتان را پشت گردن برده و با پاشنه دست بر روی قسمت‌های مختلف گردن فشار ملایمی وارد کنید و در این حال به آرامی پاشنه دست را بر روی گردن به حالت دورانی حرکت دهید. سپس طرف دیگر گردن را به همین ترتیب مالش دهید.

ماساژ سر را فراموش نکنید

یکی از ماساژهای خوب برای تقویت سیستم ایمنی و آرامش بخشی و رفع استرس ماساژ ناحیه سر است. با کمک شانه چوبی یا نوک انگشتان می‌توانید نقاط مختلف سر را ماساژ دهید.

با لمس کردن جمجمه که تمام اعصاب بدن انسان در آن قرار دارد و تنش و استرس از آنجا شروع می شود می توانید تمام عملکردهای نادرست را از بین ببرید.

ماساژ مناسب چه افرادی است؟

ماساژهای عمومی برای تمامی سنین مناسب است، یعنی از نوزاد تازه متولد شده تا سالمند دچار زوال عقل بستری در سرای سالمندان می‌توانند از مزایای ماساژ بهره‌مند شوند.

چه مکانی برای ماساژ مناسب است؟

اگر می خواهید برای بهره مندی از تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی، از ماساژ استفاده کنید، انتخاب مان مناسب برای شما می تواند یک سوال باشد.

ماساژ در بسیاری از فضاها قابلیت اجرا دارد، از پشت میز کار شما گرفته تا هنگام استراحت بین رانندگی وسط بیابان؛ اما شکل حرفه‌ای آن مانند بسیاری از حرفه‌های دیگر نیازمند مکان طراحی شده اختصاصی برای ماساژ است.

سالن یا اتاق مختص ماساژ به گونه‌ای طراحی می‌شود که از نور کم با رنگ‌های ملایم برخوردار باشد. ابزار دیگری که برای نوردهی و هم‌چنین زیبایی اتاق ماساژ از آن استفاده می‌کنند، شمع است. از دیرباز شعله شمع برای ما تصویری همراه با زیبایی و آرامش تداعی کرده است.

گزینه دیگری که اتاق ماساژ ما را تبدیل به یک محل دلنشین و آرام‌بخش برای ماساژ گیرنده می‌کند، رایحه است. برای این کار هم‌چنین می‌توان از شمع معطر استفاده کرد که هر سه امکان نور، زیبایی و رایحه مطبوع را فراهم می‌کند. دمای اتاق ماساژ باید دمای مناسب باشد به گونه‌ای که فرد ماساژ گیرنده نه احساس سرما کند نه گرما

معرفی یک روغن پرکاربرد برای ماساژ

روغن زیتون جز روغن‌های پر کاربرد در انواع ماساژ است. استفاده از این ماده به روش صحیح به کاهش آسیب‌های پوستی، استرس، رفع اسپاسم و درد عضلانی کمک می ‌کند.

پزشکان اغلب برای درمان لک، تورم و درد عضلات روغن زیتون را تجویز می ‎کنند. روغن زیتون همچنین به بهبود گردش خون در بدن کمک می‎ کند و این امر به نوبه خود باعث افزایش سطح انرژی فرد و تقویت سیستم ایمنی فرد می‌شود.

رایحه درمانی و ماساژ

ماساژ با اسانس‌های ویژه رایحه درمانی مانند بابونه ،اسطوخودوس و گل سرخ باعث از بین بردن سموم ساخته شده در عضلات و کاهش گرفتگی‌های مداوم و تحریک مستقیم لنفاوی و کمک به گردش خون و تقویت سیستم ایمنی می‌شود. از این رو استفاده از این رایحه ها در ماساژ برای تاثیر ماساژ بر بیماری MS و سیستم ایمنی موثر خواهد بود.

دریافت منظم ماساژ باعث کاهش سطح هورمون استرس در بدن شده و همچنین فشار خون و ضربان قلب را نیز به تعادل می‌رساند. ماساژ درمانی باعث بهبود جریان گردش خون می‌شود، در نتیجه سلول‌ها انسولین بیشتری جذب کرده و سطح گلوکز نیز کاهش می‌یابد. بهترین اثر ماساژ تقویت سیستم ایمنی و تقویت ارگانها است.

بیماری MS

مالتیپل اسکلروزیس یا MS به انگلیسی (Multiple Sclerosis) یک بیماری مزمن است که به مغز، نخاع و اعصاب چشم آسیب می‌زند.

نتیجه این آسیب ممکن است سبب مشکلاتی در تعادل، بینایی، کنترل عضلات و دیگر عملکردهای اساسی فرد مبتلا به ام اس شود.

میزان اثرگذاری این بیماری در افراد مختلف یکسان نیست. برخی از افراد مبتلا به ام اس مشکلات خفیفی دارند. در مقابل برخی دیگر مشکلات شدیدتری را به خاطر این بیماری تحمل می‌کنند.

مالتیپل اسکلروزیس زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به پوشش چربی سلول‌های عصبی به نام میلین حمله می‌کند.

میلین‌ها اطراف اعصاب ما را فراگرفته‌اند و از آن‌ها محافظت می‌کنند. بدون این پوشش‌ها، اعصاب ما آسیب می ببینند و به‌خوبی کار نمی‌کنند.

در استان اصفهان شیوع Multiple sclerosis) MS) معادل ۳۵.۵ نفر در هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر می‌باشد و در جمعیت کل ۳٫۹۲۳٫۲۵۵ نفری این استان ۱۴۰۰ نفر مبتلا، برآورد شده است.

تشخیص بیماری MS

تشخیص بیماری ام اس از نوع افتراقی است. هیچ آزمایش خاصی برای آن وجود ندارد و تشخیص با رد سایر شرایط ایجاد کننده علائم مشابه انجام می‌شود. پزشک ممکن است با معاینه کامل تاریخچه پزشکی شروع کند و سپس آزمایش خون، ام آر آی، آزمایش پتانسیل برانگیخته بینایی، پونکسیون کمری، توموگرافی انسجام نوری (OCT) و غیره را انجام دهد.

اول از همه، آزمایشات خون نشانگرهای زیستی خاص مرتبط با MS را بررسی می‌کنند. در مرحله دوم، بیماری ام اس وجود ضایعات و مناطق ملتهب را نشان می‌دهد. در مرحله بعد، پونکسیون کمری شامل ارزیابی مقدار کمی مایع مغزی نخاعی (CSF) برای تشخیص هرگونه آنتی بادی غیرطبیعی است.

علاوه بر این، آزمایش پتانسیل برانگیخته بینائی تولید سیگنال‌های الکتریکی از مغز را ثبت می‌کند و در نهایت، اسکن چشم OCT شامل تصویربرداری عصب بینایی برای تشخیص هرگونه آسیب است.

چهار نوع اصلی ام اس

۱- تجدید حیات یا عود کردن ام اس: عود کردن ام اس شامل تعین عود بیماری بعد از بهبود آن است. در طی بهبود،بیماری پیشرفت نمی کند.

۲- سندروم جداسازی بالینی: سندروم جداسازی بالینی بر اساس قسمتی از علائم ناشی از دمیلیلیشن که ۲۴ ساعت یا بیشتر طول می کشد تعیین می شود. این قسمت ها می توانند یک طرفه و ناشی از یکی از علائم جراحات باشند، یا چند طرفه و ناشی از بیش از یکی از علائم جراحات باشند.

۳- پیشرفت اولیه ام اس: پیشرفت اولیه ام اس شامل کاهش عملکرد عصبی است که از علائم بیماری است.

۴- پیشرفت ثانویه ام اس: در این مرحله بیماری عود می کند یا پیشروی می کند و مقدار آن افزایش می یابد.

علائم MS

  • مشکل درراه رفتن
  • احساس خستگی
  • ضعف و یا اسپاسم (سفتی) عضلات
  • تاری دید و یا دوبینی
  • بی‌حسی و احساس گزگز
  • مشکلات جنسی
  • احساس درد
  • احساس افسردگی
  • مشکلاتی در تمرکز و حافظه

از دست دادن بینایی

یکی از شایع‌ترین علائم اولیه بیماری ام اس، از دست دادن بینایی است. در حالیکه شرایط بسیاری وجود دارد که ممکن است باعث مشکلات بینایی شود، اما این علامت در بیماری ام اس تنها با درد و از دست دادن بینایی در یک چشم مشخص می‌شود.

افراد ممکن است تاری دید یا حتی کاهش بینایی در یک چشم را تجربه کنند که همراه با درد شدیدی است که بیش از دو روز طول می‌کشد. اگر هر نوع مشکل بینایی غیرمعمولی را تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

فلج صورت

فلج صورت بدون علت مشخص، علامت ناراحت کننده‌ای است. در حالی که افتادگی صورت اغلب نشانه سایر اختلالات مانند فلج بل، بیماری لایم یا حتی سکته مغزی است، اما ممکن است علائم اولیه ام اس باشد. مهم نیست که چه عواملی باعث فلج صورت شده است، در هر صورت برای رفع مشکل باید فوراً از کمک پزشکی استفاده کنید.

ضعف و بی حسی در اندام‌ها

اگر به طور مداوم ضعف یا بی حسی در اندام خود را تجربه می‌کنید، می‌تواند نشانه اولیه بیماری ام اس باشد. احساس ممکن است شبیه گزگز یا بی حسی باشد که هنگام طولانی بودن در یک وضعیت، پا دچار خواب رفتگی می‌شود.

یا ممکن است به عنوان ضعف در بازوها یا پاها ظاهر شود. با این حال، احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف در بیماران ام اس پس از تغییر دادن وضعیت بدن و حتی حرکت کردن، خود به خود حل نمی‌شود. اگر این نوع علائم بیش از یک روز یا بیشتر ادامه یافت، باید برای یافتن علت به پزشک مراجعه شود.

درد عضلات

درد مداوم یا مزمن ممکن است از علائم MS باشد. طبق انجمن مولتیپل اسکلروزیس، بیش از ۵۰٪ افراد مبتلا به ام اس درد را به عنوان یک علامت قابل توجه تشخیص می‌دهند. درد ممکن است در کمر، باسن، پاها و بازوها ایجاد شود.

اسپاسم عضله

اسپاسم عضلانی یا اسپاستیسیته نیز معمولاً با بیماری ام اس همراه است. افرادی که دچار گرفتگی عضله یا اسپاسم می‌شوند، اغلب حرکات تکان دهنده دردناک و غیرقابل کنترل در اندام‌هایشان به ویژه پاها را تجربه می‌کنند. بیماران ام اس گاهی اوقات علاوه بر اسپاسم عضله، خشکی مفصل را نیز احساس می‌کنند.

سرگیجه مداوم

سرگیجه می‌تواند علائم بسیاری از اختلالات مختلف باشد. سرگیجه‌ای که از علائم بیماری ام اس است، اغلب شدید است و به مدت دو روز یا بیشتر ادامه دارد. پیاده روی ممکن است در فضاهایی با مانع کم یا بدون هیچ مانعی دشوار باشد، زیرا احساس می‌کنید تعادل شما از بین رفته است.

عدم هماهنگی و تعادل نیز با این نوع سرگیجه همراه است و افراد اغلب احساس سبکی سر می‌کنند. این علائم اغلب هنگام ایستادن بروز می‌کنند. اگر سرگیجه مداومی دارید، همیشه بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از نظر شرایط مختلف ارزیابی شوید.

خستگی مزمن

بسیاری از افراد مبتلا به ام اس خستگی غیرقابل توجیهی را تجربه می‌کنند. خستگی مزمن در اثر آسیب دیدگی عصب در ستون فقرات ایجاد می‌شود. خستگی معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و می‌تواند هفته‌ها قبل از بهبودی ادامه یابد. طبق انجمن مولتیپل اسکلروزیس، حدود ۸۰٪ افراد به عنوان یکی از علائم اولیه بیماری ام اس، خستگی را تجربه می‌کنند.

مشکلات مثانه و روده

مشکلات مثانه و روده ممکن است از علائم ام اس باشد.تقریباً ۸۰٪ افراد مبتلا به ام اس دچار مشکلات مثانه مانند مثانه بیش فعال، بی اختیاری، تکرر ادرار یا فوریت ادرار می‌شوند.

تغییرات شناختی

حدود ۵۰٪ از افراد مبتلا به ام اس دچار تغییرات شناختی می‌شوند. این تغییرات ممکن است شامل توانایی یادگیری و به خاطر سپردن چیزها، سازماندهی، تمرکز و حل مسئله باشد.

تغییرات خلقی و افسردگی

تغییرات عاطفی و حتی افسردگی از علائم رایج بیماری ام اس می‌باشند. افسردگی، بیشتر در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند ام اس دیده می‌شود. در حالی که تغییرات خلقی ممکن است نشانه‌های اولیه بیماری ام اس باشد، اما افسردگی ممکن است در صورت پیشرفت بیماری خود را نشان دهد.

پیشگیری از بیماری MS

از همه مهم‌تر، ترویج یک سبک زندگی سالم است. غذای سالم بخورید که سلامت مغز شما را تقویت می‌کند. یک برنامه ورزشی مناسب را دنبال کنید.

هر روز به پیاده روی بروید، مدیتیشن و یوگا تمرین کنید. مرتباً به پزشک مراجعه کنید. بدون مشورت با پزشک خود هیچ دارویی برای تسکین درد خود مصرف نکنید.

سعی کنید سلامت روان خود را تا حد ممکن پایدار نگه دارید. از دوستان و خانواده خود حمایت عاطفی بخواهید و سعی کنید تا آنجا که ممکن است شاد باشید.

عوارض ثانویه ابتلا به ام اس

در بعضی مواقع افراد مبتلا به ام اس به سایر مشکلات زیر مبتلا می‌شوند:

  • خشکی و یا گرفتگی عضلات
  • فلج شدن بخصوص فلج شدن پاها
  • مشکلات مثانه، شکم و یا مشکلات جنسی
  • مشکلات ذهنی، ازجمله فراموشی و یا عدم تمرکز
  • افسردگی
  • صرع یا بیهوشی

چگونگی درمان و تاثیر ماساژ بر بیماری MS

مدت هاست ثابت شده که ماساژ درمانی خستگی، درد و همچنین ورم و التهاب بدن،و تنش عضلانی را کاهش می دهد. کاهش درد تا حدی ناشی از کاهش استرس می باشد، اما وقتی درد تشدید می شود کاهش درد تا حدی به کاهش تنش در بافت های عضلانی و افزایش تحرک مفصل مربوط می شود. ماساژ درمانی با توجه به هر دو موردی که ذکر شد می تواند به کاهش درد کمک کند.

ماساژ سوئدی گردش خون را به وسیله جا به جایی فیزیکی خون و مایعات درسرتاسر بدن افزایش می دهد و ورود اکسیژن تازه به داخل بافت های عضلانی را افزایش می دهد. افزایش انقباض مویرگی از طریق ماساژ آرام و همچنین حرکت مایع لنفاوی، التهاب و ورم را کاهش می دهد.

افزایش گردش خون همچنین می تواند در کاهش زخم های بسترکمک کند، زخم بستر هنگامی رخ می دهد که خستگی مفرط سبب بی تحرکی و سکون فرد شود. ماساژ نشان داده است که بوسیله ی ایجاد آرامش در عضلات و افزایش طیف حرکت در عضلات و مفاصل می تواند اختلالات حرکتی را کاهش دهد.

همچنین ماساژ حال روانی فرد را بهبود می بخشد و حالت آمادگی بدنی و احساس خوب بودن به فرد می دهد که معمولا افرادی که از بیماری ام اس رنج می برند در این مسائل دچار فقدان هستند.

برای برخی از علائم ام اس، فیزیوتراپی کمک بزرگی است. بسیاری از مراکز توانبخشی بر علائم حرکتی و تعادلی در بیماران ام اس تمرکز می‌کنند. می‌توانید در این باره از آن‌ها کمک و راهنمایی داشته باشید.

احتیاط

در حالی که تاثیر ماساژ بر بیماری MS اثبات شده است، در هنگام کار با این جمعیت باید در چند مورد احتیاط را رعایت کرد زیرا این بیماران که از خستگی مفرط رنج می برند، بعد از ماساژ بسیار ریلکس و آرام می شوند.

اما به این معنا نیست که ماساژ قادر به بلند کردن فرد از روی تخت باشد. بلکه خستگی مفرط می تواند توسط آرامش کامل بافت عضلانی تشدید شود، و فرد مبتلا به ام اس در انجام فعالیت ها ناتوان شود.

چهار مورد ملاحظات بیشتر در مورد کار با بیماران مبتلا به ام اس

۱- اغلب بخاطر درد و اختلالات حرکتی ، دشوار است که بتوانیم این بیماران را در وضعیت راحتی استقرار دهیم.

۲- مشکلات عدم تحرک این بیماران ممکن است شرایط سختی را برای استقرار آن ها روی تخت یا بلند کردن آن ها از روی تخت ایجاد کند.

۳- ماساژ بافت های عمیق یا ماساژ نقاط ماشه ای بدن ممکن است علائم درد و خستگی را در بیمار افزایش دهد. همچنین ممکن است که سیستم عصبی مرکزی را بیش از حد تحریک کند و التهاب افزایش یابد، که شرایط را بدتر می کند.

۴- درد مزمن ماهیچه ای(میوفاسیال) که در ارتباط با نقاط ماشه ای بدن است می تواند برای بیماران مبتلا به ام اس شدید تر شود.

سه راه از بهترین روش های ماساژ بیماران مبتلا به ام اس

بهترین راه برای ماساژ درمانی بیماران ام اس، فشار متوسط بدون تماس مستقیم با تمام بدن می باشد.

  • ۱-ماساژ سوئدی اگر با فشار متوسط و ملایم انجام شود، همان طور که رفلکسوژی (بازتاب درمانی) ملایم است، بطور قابل ملاحظه ای رنج بیماران مبتلا به ام اس را تسکین می دهد.
  • ۲- نشان داده شده است که بازتاب درمانی بدون وارد کردن فشار نا مناسب به عضلات روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد. تمرینات تحرک مفاصل می تواند برای بازگرداندن تحرک و کاهش عدم تحرک کمک کند.
  • ۳- طب فشاری نور، که بر روی انرژی های مریدانی بدن عمل می کند، می تواند سطوح انرژی بدن را بهبود ببخشد و تعادل را بدون تحریک شدید سیستم عصبی به بدن بازگرداند.

به این دلیل که علائم بیمار مبتلا به ام اس تا حد زیادی به موقعیت و شدت آسیب در مغز یا نخاع بستگی دارد، هر بیمار مبتلا به ام اس به ماساژ درمانی نیاز دارد. ماساژ درمانگر ها با توجه به مقدار تجربه خودشان ممکن است چند روش را باهم ترکیب کنند و بهترین نوع ماساژ را برای بیمار مبتلا به ام اس اجرا کنند.

با فردی که اِم‌اِس دارد چگونه رفتار کنیم؟

یکی از موارد مهم در تاثیر ماساژ بر بیماری MS، نوع رفتار با افرادی است که از این بیماری رنج می برند. در حالی که برقراری ارتباط خوب با همه افراد مهم است، برقراری ارتباط هنگام کار با بیمار اِم‌اِس ضروری است.

افراد در صورت ابتلا به بیماری اِم‌اِس احساس ناامنی می‌کنند، به خصوص اگر در راه رفتن مشکل داشته باشند. مسائل مربوط به تحرک، چالش‌های مثانه و روده و حتی مسائل شناختی ناشی از بیماری اِم‌اِس، همگی می‌توانند موجب خجالت فرد باشند. افراد بر اساس نوع و مدت زمان بیماری، در بخش‌های مختلف دارای مسائل مختلفی خواهند بود.

ارتباط با افراد مبتلا به اِم‌اِس مهم است. باید مطمئن شوید که آنها راحت هستند. این که آن‌ها می‌توانند با شما صحبت کنند و به شما بگویند که چه احساسی دارند. ماسور بهتر است دائماً به بیمار یادآوری کند که بگوید چه چیزی خوب است یا چه چیزی کافی نبوده است.

قدرت او چقدر بوده و آیا او تمرینات خود را انجام داده است یا خیر. همچنین بررسی شود که آیا در روند پزشکی وی تغییراتی رخ داده است یا خیر. باید تصویر کاملی از زندگی روزمره آنها داشت.

حتی اگر این مکالمه پنج دقیقه‌ای باشد، باعث می‌شود مشتری با آنچه در روند درمان اتفاق می افتد احساس امنیت بیشتری کند. در پایان روز، بیمار باید با حال خوب و با اعتماد به نفس از درمانگر خود خداحافظی کند.

ممنون از توجهتون

به امید مفید و کاربردی بودن مطالب برای تمام عزیزان

پایان

 

 

 

 

مجتمع آموزشی و خدماتی ماساژ آرامش ایرانیان شعبه اصفهان – رسول تشیعی

با مجوزهای رسمی از سازمان فنی حرفه ای و اتحادیه ماساژ

دوره های آموزش ماساژ به همراه خدمات صفر تا صد ماساژ

از وبلاگ سایت آرامش ایرانیان دیدن کنید.

گردآورنده: فرزانه احمدی

با سپاس از مجموعه ی آموزشی ماساژ ایرانیان

استان اصفهان

دیدگاهی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *