نام و نام خانوادگی:

علی صابری

موضوع:

ماساژ و آسیب های ورزشی

نام استاد:

جناب آقای رسول تشیعی

ماساژ قبل از ورزش

برای معرفی ماساژ آسیب های ورزشی، ابتدا با ماساژ قبل از ورزش آشنا شوید. اولین و مهمترین تاثیر ماساژ قبل از مسابقات ورزشی این است که موجب تقویت و نیرو بخشیدن به ورزشکار می شود.

ماهیچه ها باید نرم و گرم شوند تا برای مسابقه آماده باشند. این امر فعالیت، استقامت و سرعت عملکرد ماهیچه ها را افزایش داده و در ضمن احتمال کشیدگی ماهیچه ای را در حین یک رویداد ورزشی کاهش میدهد. در طول ماساژ قبل از رویداد ورزشی، حرکت های ماساژی شدید و تحریک کننده اجرا خواهد شد.

روغن های دارویی مناسب برای این نوع ماساژ

2 قطره روغن فلفل سیاه

2 قطره روغن زنجبیل

2 قطره روغن رزماری

1 قطره روغن اوکالیپتوس

2 قطره روغن لیمو

1 قطره روغن نعناع

2 قطره روغن رزماری

موارد بالا با 20 میلی لیتر روغن حامل رقیق شود.

ماساژ آسیب های ورزشی بعد از مسابقات ورزشی

هدف اصلی از انجام ماساژ آسیب های ورزشی بعد از ورزش اینست که خستگی ماهیچه ها بر طرف شود. ماساژ، مواد زائد (نظیر اسید لاکتیک و…) را از بافت ها می زداید.

بدن زنان و مردان ورزشکاری که قوی هستند، سریع تر از دیگران (در عرض یک روز) بهبود می یابد. در حالی که در بقیه افراد، این روند سه روز طول می کشد. در ماساژ بعد از مسابقهء ورزشی، حركات ماساژی باید آهسته و محکم باشد تا عمل پاکسازی ماهیچه ها از مواد زائد تسریع شود.

روغن های دارویی مناسب برای ماساژ بعد از ورزش

2 قطره روغن بابونه رومی

1 قطره روغن سرو

2 قطره روغن کندر

1 قطره روغن سرو کوهی

1 قطره روغن کندر

2 قطره روغن سرو کوهی

2 قطره روغن مرزنگوش

1 قطره روغن اسطوخودوس

با 20 میلی لیتر روغن حامل رقیق شود.

درمان آسیب های ورزشی با ماساژ

هرگز نباید خودتان آسیب را تشخیص دهید. هر نوع آسیب دیدگی باید قبل از درمان، توسط پزشک متخصص معاینه و تشخیص داده شود. آسیب دیدگی های جدی باید با آزمایش های خون و عکسبرداری با پرتو ایکس مورد برسی قرار گیرد. اگر به آسیب دیدگی بی توجهی کرده و آن را جدی نگیرند، ممکن است به صدمات شدیدتر تبدیل شوند و درمان طولانی تری را طلب کنند. به هر حال پس از تشخیص اولیه توسط پزشک، ماساژ آسیب های ورزشی می تواند مفید باشد، ولی به هیچ وجه خودتان اقدام به درمان آسیب های ورزشی با ماساژ نکنید، چون ممکن است آسیب دیدگی بافت ها شدیدتر شود.

چه مواقعی نباید از ماساژ آسیب های ورزشی استفاده کرد

زخم های باز را ماساژ ندهید. ماساژ آسیب های ورزشی زمانی باید شروع شود که بافت جوشگاهی در حال تشکیل باشد، مثلا یک هفته یا بیشتر بعد از ایجاد جراحت که این امر بستگی به شدت و وخامت زخم دارد. در این حالت بهتر است به آرامی اطراف زخم را به طور غیر مستقیم ماساژ دهید تا وقتی محل زخم کاملا بهبود یابد که این روند ممکن است چند ماه طول بکشد.

 هرگز محل شکستگی را ماساژ ندهید، پس از این که گچ گرفتگی یا آتل عضو شکسته برداشته شد و عضو تقريبا التيام یافت، می توانید ماساژ درمانی را شروع کنید .

ناحیه ای که دچار التهاب شدید است را ماساژ ندهید. برخی از علائم التهاب عبارتند از تورم، حرارت زیاد و داغ شدن محل، قرمزی و سفتی. التهاب شدید در اثر بیماریهایی نظیر نقرس و آرتریت روماتوئید ایجاد می شود هر بیماری که با پسوند “ایت” می آید، یک عارضهء التهابی است از جمله برونشیت.

ترومبوفلبیت (عارضهء ورم وریدی همراه با لخته خون) را ماساژ ندهید اگر موضع درد را ماساژ دهید، لخته خون موجود به حرکت در می آید و ممکن است خطرناک باشد. در صورتی که احتمال لخته وجود دارد حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

در طول ابتلا به بیماریهای عفونی از ماساژ آسیب های ورزشی خودداری نمایید در غیر از این صورت، عفونت به سایر قسمتهای بدن شخص ماساژ دهنده سرایت می کند. برخی از بیماریهای عفونی عبارتند از: سرخک، آبله مرغان، تب خال، گال خارش ،زرد زخم ، زگیل ، خال گوشتی، عفونت قارچی و بیمای پای ورزشکار.

هیچ وقت برآمدگی ها و گره های ناشناخته و مشکوک را ماساژ ندهید. اگر روی توده های بدخیم کار کنید، پخش می شوند و بتدریج بزرگتر خواهند شد.

حداقل تا ۴۸ ساعت بعد از بروز یک آسیب دیدگی، از ماساژ دادن برای درمان آسیب های ورزشی، موضع دردناک خوداری نمایید.

آسیب دیدگی های شدید

خونریزی، ورم، درد و حساس شدن، همگی از علائم یک صدمه ناگهانی است. درمان آن معمولا با این موارد انجام می شود:

R =  استراحت

I = یخ

C = کمپرس

E = بالا گرفتن

RICE، روشی است که درد، ورم و خونریزی را کاهش داده و از چسبندگی مزمن و بافت جوشگاهی جلوگیری می کند.

استراحت (R)

 بی حرکت نگه داشتن عضو آسیب دیده، درد و ورم را کاهش میدهد و از آسیب بیشتر بافت های نرم جلوگیری می کند. با استفاده از باندها و اسپیلنتها (ثابت کننده ها) می توانید عضو آسیب دیده را بی حرکت و ثابت نگاه دارید. برای بستن و ثابت نگاه داشتن دست در مواقع آسیب دیدگی می توانید از یک آویز پارچه ای استفاده کنید. برای آسیب دیدگی های جدی تر بایستی عضو گچ گیری شود.

یخ (I)

استفاده از یخ برای موضع آسیب دیده، درد و خونریزی را کاهش میدهد، چون یخ باعث می شود جریان خون با انقباض رگها کند شود و خونریزی بند بیاید.

درمان با یخ فقط به طور موضعی انجام می شود که قابل اجرا با یک کیسه یخ، حوله خیس با چند قطعه یخ در لابه لای آن و یک بسته غذای منجمد می باشد. گذاشتن یخ به طور مستقیم روی موضع آسیب دیده، یخ را ذوب خواهد کرد. پس از بروز آسیب دیدگی، هر چهار ساعت یکبار از یخ درمانی استفاده کنید. وقتی قرمزی پوست برطرف شد ویا اگر بیمار احساس ناراحتی کرد، کیسه یخ را باید بردارید.

بلافاصله بعد از آسیب دیدگی، روی موضع را گرم نکنید چون ورم، خونریزی داخلی و درد شدید تر شده و روند بهبودی به تاخیر می افتد. چند روز پس از حادثه می توانید برای رفع گرفتگی ماهیچه ای، موضع آسیب دیده را گرم کنید.

کمپرس با روغن های دارویی

کمپرس های گرم و سرد با روغن های دارویی برای درمان آسیب های ورزشی بسیار ارزشمند هستند. برای دردهای شدید یا ورم های ملتهب، کمپرس سرد مناسب است. آسیب های قدیمی را با کمپرس گرم یا سرد و گرم با هم، درمان کنید.

برای کمپرس کردن، ۶ قطره روغن دارویی خالص در یک کاسه کوچک آب حل کنید. یک تکه پارچه که قابلیت جذب خوبی دارد(مثل حوله یا تکه ملافه) را در آن فرو ببرید تا بیشتر محلول (روغن دارویی و آب) را به خود جذب کند. به آرامی آن را روی موضع آسیب دیده بگذارید و با فشار کمپرس نمایید. یک نایلون نازک روی این حوله خیس بپیچید تا از چکیدن محلول جلوگیری شود و آن را ۲ ساعت (یا تمام شب) در همان حالت بگذارید.

فشار (C)

بانداژ کمپرس کننده (فشاردهنده) از ورم و خونریزی بیشتر جلوگیری می کند. باند محکمی را روی ناحیه آسیب دیده ببندید. مراقب باشید اگر باند مذکور خاصیت کشسانی دارد، زیاد سفت بسته نشود.

بالا گرفتن (E)

با بالا گرفتن ناحیه آسیب دیده، خونریزی بند می آید و در نتیجه ورم کم میشود. اگر عضو آسیب دیده قابل حرکت دادن و بالا گرفتن نیست، جاذبه زمین ممکن است ورم و خونریزی را افزایش دهد. مثلا یک پای ورم کرده را با گذاشتن چند بالش زیر آن در زاویه ۴۵ درجه قرار دهید. اگر ساعد دست شخص آسیب دیده و متورم شده است، به او بگویید دست خود را از آرنج خم کند و بالای سرش نگاه دارد و این کار را به طور دوره ای و با فاصله انجام دهد.

دیگر درمان ها برای درمان آسیب های ورزشی

دو یا سه روز بعد از وقوع آسیب دیدگی، ماساژ آسیب های ورزشی می تواند سودمند باشد ولی باید به صورت حرکات آرام و ملایم انجام شود. اگر موضع همچنان دردناک است، فورا ماساژ را قطع کنید.

حرارت درمانی معمولا برای آسیب دیدگی های قدیمی و کهنه توصیه می شود. در این گونه موارد می توان کمپرس سرد و گرم را با هم انجام داد. به خاطر داشته باشید بلافاصله پس از وقوع آسیب دیدگی فقط از کمپرس سرد استفاده کنید.سپس ۴۸ ساعت صبر کنید و در آن موقع محل آسیب دیده را کمپرس گرم نمایید.

وقتی قرمزی موضع کاملا از بین رفت، جهت رفع کشش و گرفتگی ماهیچه ای و افزایش گردش خون از کمپرس گرم استفاده کنید. شما می توانید از کیسه های کمپرس سرد و گرم که در بازار موجود است کمک بگیرید و یا از یک بطری آب جوش استفاده نمایید. یک دقیقه کمپرس گرم و یک دقیقه هم کمپرس سرد کنید. این روند را به طور متوالی سه یا چهار بار ادامه دهید. سپس با حوله ای پوست را بپوشاند و مراقب باشید به قسمت آسیب دیده دست نزنید.

 در اینگونه موارد، استحمام های متضاد نیز توصیه می شود. دو ظرف بزرگ آب تهیه کنید که یکی از آنها حاوی یخ و دیگری حاوی آب داغ ( به اندازه ای که بیمار نسوزد ) باشد.

موضع آسیب دیده را در یکی از ظرف ها فرو برده و پس از چند ثانیه در ظرف دیگر فرو کنید. این روش را حدود ۱۰ دقیقه تکرار نمایید. در اثر این نوع کمپرس جریان لنف و خونرسانی تسریع شده، درد کاهش می یابد و در نتیجه فرآیند بهبودی سریع تر طی می شود.

انواع آسیب دیدگی های ورزشی و درمان آنها

التهاب تاندون آشیل (پاشنه پا)

التهاب و آماس در تاندون ( زرد پی ) موجب درد و محدودیت در حرکت می شود . این عارضه در اثر دویدن طولانی مدت بر روی سطوح سفت بوجود می آید.

درمان

در لحظه شدت درد، کیسه یخ را استفاده نموده و به دنبال آن روش کمپرس سرد و گرم را اعمال کنید. با روغن بابونه رومی محل التهاب را کمپرس نمایید تا ورم آن محل کم شود. روغن دارویی نعناع برای کاهش درد مناسب است .

دو طرف زرد پی پاشنه پا را ماساژ نوازشی نموده و ساق پای بیمار را بلند کنید تا ورم و اماس کاهش یابد. برای جلوگیری از بدشکل شدن بافت های مزبور و نیز افزایش خونرسانی ماساژ مالشی را به عنوان ماساژ آسیب های ورزشی، اجرا کنید.

روغن های دارویی مناسب برای التهاب تاندون
1 قطره روغن کندر

1 قطره روغن نعناع

با 10 میلی لیتر روغن حامل رقیق شود.

دونده هایی که از این عارضه رنج می برند باید کفش های خود را بررسی نمایند، چون کفش های نامناسب و پاشنه بلند ممکن است باعث بروز این عارضه شوند.

عارضه پای ورزشکار (کچلی پا)

رطوبت و گرمای موجود موجود در کفش های ورزشی و اتاق رختکن محيط بسیار خوبی برای تولید و رشد عفونت قارچی موجب می شود پوست بین انگشتان پا مرطوب گردد، ترک بخورد و سفید رنگ شود. سپس پوست پا به خارش می افتد و اگر ترک ها عمیق تر شوند دردناک خواهد بود.

همچنین این قسمت از پا بد بو می گردد. قارچ یک عارضه عفونی است و اگر شخص مبتلا با پای برهنه راه برود عفونت به فرش یا هر چیز دیگری که پای بگذارد انتقال خواهد یافت.

درمان

عفونت قارچی مقاوم است و به سختی با داروهای متعارف ریشه کن خواهد شد. روغن های اسطوخودوس ، صمغ صقزی یا مرمکی و برگ چای ) ضد قارچ بوده است و برای درمان عارضه پای ورزشکار موثر هستند.

روغن های مناسب برای عارضه پای ورزشکار

هر روز پاها را در درون ظرف پر از آب که مخلوط با روغن های زیر است شستشو دهید:

1 قطره روغن اسطوخودوس

2 قطره روغن مرمکی

2 قطره روغن برگ چای

1 قطره روغن اسطوخودوس

2 قطره روغن برگ چای

همچنین می توانید روغن های اسطوخودوس و برگ چای را برای تمیز کردن محل عفونت (پا) استفاده کنید. پنبه را آغشته به این روغن ها نموده و لای انگشتان و دور ناخن ها (جایی که قارچ ها تولید مثل می کنند) را با آن تمیز کنید یا می توانید برای استفاده از ماساژ آسیب های ورزشی، با دستورالعمل زیر یک روغن دارویی ساخته و پا را ماساژ دهید تا از انتشار عفونت جلوگیری شود.

1 قطره روغن اسطوخودوس

1 قطره روغن لیمو

1 قطره روغن برگ چای

با 10 ملی لیتر روغن حامل رقیق شود.

برای پیشگیری از عود عفونت، پاها را به مرتب و منظم بشویید و بعد خوب آنها را خشک کنید. جوراب های نخی یا پشمی بپوشید و آنها را مرتب عوض کنید. افرادی که به این عارضه مبتلا هستند نباید با پای برهنه در اتاق های رختكن و استخر راه بروند و اجازه ندهند کسی از حوله، کفش یا جوراب های آنها استفاده کند.

تاول ها

این عارضه در اثر سایش غیر معمول به وجود می آید(مثلا پوشیدن کفش جدید یا نامناسب، گرفتن دسته ی چوب تنیس، راکت اسکواش، کریکت و غیره). تاولها اغلب مواقع در هوای گرم بروز می کنند، زیرا دستها و پاها متورم هستند و فشار بیشتری به آنها واردمی شود.

ظاهرا این عارضه یک زخم پیش پا افتاده است، ولی ممکن است مانع حضور ورزشکار در تمرینات شود به ویژه اگر این تاولها عفونی شده باشند.

درمان

کفش های با اندازه مناسب انتخاب نمود و درست آنها را بپوشید. راکت مناسب و اندازه خودتان انتخاب کنید. پاهای خود را مرتبا با محلول (۶ قطره دارویی در یک ظرف آب) شستشو دهید . اسطوخودوس و برگ چای، ایده آل هستند.

برای درمان تاولهای کوچک ، چند قطره روغن دارویی خالص (برگ چای یا اسطوخودوس) روی محل بریزید و با گاز آن را بپوشانید و با چسب ثابت کنید (به طوری که هوا در آن نفوذ داشته باشد).

تاول های بزرگ را با سوراخ کردن درمان کنید بدین صورت که با یک سوزن استریل در انتهای تاول دو سوراخ کوچک ایجاد نمایید و به آرامی آن را فشار دهید تا مایع آن خارج شود. سپس آن را با چسب زخم بپوشانید.

به خاطر داشته باشید حتما باید تاول ها را تمیز نگاه دارید. در صورت امکان مدتی کفش و جوراب نپوشید تا روند ترمیم سریع تر طی شود.

روغن دارویی مناسب برای تاول ها و قطره روغن برگ چای را با یک فنجان بزرگ آب مخلوط کنید و روی تاولها بریزید.

خونمردگی و کبودی

درمان

بلافاصله پس از کبود شدن، چند قطعه یخ را در حوله ای بپیچید و در روی ناحیه ی کبود شده قرار دهید. حوله ی حاوی یخ را بردارید و دوباره آن را روی محل بگذارید و چند مرتبه این عمل (کمپرس سرد با یخ) را انجام دهید.

2 قطره روغن اسطوخودوس

2 قطره روغن گل شمعدانی

2 قطره روغن رزماری

در یک کاسه آب سرد رقیق شود.

و روی محل کبود شده کمپرس شود.

درمان هومئوپاتی آرنیکا نیز بسیار موثر است.

روغن های دارویی مناسب برای کبودی و خونمردگی

1 قطره روغن اسطوخودوس

1 قطره روغن فلفل سیاه

1 قطره روغن گل شمعدانی

1 قطره روغن رزماری

 

با 10 میلی لیتر روغن حامل رقیق شود.

بریدگی ها و زخم ها

این گونه عارضه ها در مبحث ماساژ آسیب های ورزشی، معمولا در ورزشهای برخوردی (مثل فوتبال ، دو چرخه سواری و دو و میدانی رخ می دهند.

همه زخمهای پوست را بشویید چون ممکن است یک بریدگی کوچک هم عفونی شود. از آنجایی که روغن های دارویی ضد عفونی کننده هستند، برای درمان و شستشوی زخمها مناسب هستند. این روغن ها خونریزی را بند می آورند، درد را تسکین می دهند و در نتیجه زخم زودتر التیام می یابد.

درمان

بند آوردن خونریزی

اگر جراحت شدید است، باید از کمکهای اولیه استفاده کنید. محل مجروح شده را بالابگیرید و روی آن را محکم فشار دهید. با کمک باند، روی زخم را محکم با فشار بیدید و به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که زخم جزئی است آن را با محلول روغن دارویی لیمو بشویید چون این روغن سرعت لخته شدن خون را بیشتر می کند و باعث بند آمدن خون می شود و خاصیت ضد عفونی کننده نیز دارد.

اگر این روغن در دسترس نیست، آب لیموی تازه را روی زخم بچکانید. یک گاز استریل را آغشته به محلول روغن لیمو (۳ قطره در ۱۰ میلی لیتر آب) نمایید و آن را روی زخم بگذارید و محکم فشار دهید. روغن دارویی گل شمعدانی نیز خاصیت انعقاد خون دارد.

یکی از عارضه های رایج در ورزشهای برخوردی (مثل فوتبال، راگبی، هاکی روی یخ و بوکس)، خون دماغ است. برای کنترل خون دماغ ، بیمار را در حالی که سرش به جلو خم شده) بنشانید، انگشت اشاره و شست خودتان را در دو طرف بینی او قرار داده و فشار دهید و ۱۰ دقیقه در همین حالت بمانید تا خونریزی قطع شود.

به هیچ وجه سر بیمار را عقب نگه ندارید چون خون به پشت گلو منتقل خواهد شد. در طول این ۱۰ دقیقه فرد مصدوم باید از طریق دهان نفس بکشد.

روغن دارویی لیمو یا آب لیموی تازه را در اختیار او قرار دهید تا آن را استنشاق کند. وقتی خون دماغ بند آمد، به آرامی دهان و بینی بیمار را تمیز نمایید. مصدوم نباید نفس عمیق بکشید و گرنه لخته (انعقاد ) خون از بین می رود و دوباره خونریزی شروع می شود.

شستن و بستن زخم

تمیز کردن محل زخم بسار واجب است چون باکتری ها به سرعت رشد می کنند و بافت های دیگر را نیز آلوده و عفونی خواهد کرد. محل زخم را با محلول زیر بشویید.

5 قطره روغن اسطوخودوس

5 قطره روغن برگ چای

با 10 میلی لیتر روغن حامل رقیق شود.

پس از شستشوی کامل زخم، یک قطره روغن اسطوخودوس یا برگ چای روی آن بریزید. ممکن است کمی سوزش داشته باشد ولی سوزش آن بیشتر از داروهای ضد عفونی کننده نیست.

اگر بریدگی سطحی است بگذارید سطح پوست در معرض هوای آزاد باشد تا زودتر التیام یابد. در صورتی که بریدگی عمیق است، اسطوخودوس یا برگ چای را روی یک گاز استریل یا چسب زخم بریزید و روی محل بریدگی قرار دهید.

اگر از شدت جراحات وارد شده ترید دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

شکستگی

بروز شکستگی در استخوانها و بافت های اطراف آنها(تاندونها، رباط ها، ماهیچه ها عصبها، سیاهرگها و پوست) بسیار جدی و مهم است که نشانه های آن عبارتند از:

  • بدشکل شدن و عدم حرکت استخوان آسیب دیده
  • درد و حساسیت شدید در اطراف محل آسیب دیده
  • ورم و کبودی ناشی از آسیب دیدن بافت های نرم و رگهای خونی

درمان

اگر ناحیه آسیب دیده مشکوک به شکستگی است، به وهیچ وجه نباید از درمان با ماساژ آسیب های ورزشی استفاده کرد. در آن صورت ممکن است در اثر ماساژ دادن آسیب بیشتری وارد شود. مثلا یک استخوان ترک خورده ممکن است باعث پارگی یک سرخرگ، عصب یا یک سیاهرگ گردد. توجه داشته باشید که برای درمان شکستگی در این وضعیت هیچ اقدامی انجام ندهید و فقط محل را با باند تمیز ببندید و استخوان آسیب دیده را با آتل بی حرکت سازید و بالا نگه دارید و مصدوم را به سرعت به بیمارستان منتقل کنید تا شکستگی گچ گرفته شود.

وقتی گچ گرفتگی (زیر نظر دکتر) برداشته شد و استخوان آسیب دیده تقريبا التيام یافت، می توانید آهسته و ملایم محل آسیب دیده را در جهت حرکت خون سیاهرگ ماساژ نوازشی نمایید. با ماساژ درمانی اسپاسم (گرفتگی ماهیچه ها و درد ناشی از آن برطرف خواهد شد و در نتیجه فعالیت ماهیچه دوباره طبیعی می شود.

عارضه آرنج گلف بازان

این عارضه در طب به التهاب درونی زایده ی فوق لقمه ای (اپی کندیلیس) معروف است و شبیه عارضه ی آرنج تنیس بازان می باشد. با این تفاوت که علائم آرنج گلف بازان در قسمت درونی آرنج بروز می کند.

مشکل از اپی کندیل میانی شروع می شود یعنی جائیکه ماهیچه های خم کننده ساعد به آن چسبیده اند. مصدوم در درون آرنج خود احساس درد می کند به طوری که این درد به مچ و انگشتان (حتی گاهی به شانه) انتشار می یابد. از این عارضه در تنیس بازان شایع تر از گلف بازان است، ولی در میان ورزش های پرتابی نظیر پرتاب نیزه ، کریکت، بیس بال و ورزشهای راکتی) رایج می باشد.

حتی ممکن است گلف باز راست دست این قدر بدشانس باشد که آرنج دست چپش از عارضه آرنج تنیس بازان و آرنج دست راست او از عارضه ی آرنج گلف بازان رنج ببرد.

اگر گلف بازی می کنید، بهتر است زمان بازی بیشتر از یک ساعت نباشد و هر از گاهی استراحت نمایید. با اولین نشانه درد و حساسیت، به طور منظم و مرتب از ماساژ آسیب های ورزشی، بهره مند شوید و قبل و بعد از بازی، ماساژ را روی خود اجرا کنید. با تمرینات پیوسته، ماهیچه های ساعد خود را تقویت نمایید.

درمان

برای استفاه از درمان آسیب های ورزشی در این عارضه، استراحت مورد نیاز است و در صورت درد مداوم، محل (آرنج) را کمپرس سرد و گرم کنید. در مواقع درد شدید فقط کمپرس سرد و گرم با هم انجام شود. بانداژ فشاری و بلند کردن عضو در مورد این عارضه نیست.

ماساژ آسیب های ورزشی برای این عارضه بسیار با ارزش است. همه ی (از مچ تا شانه) را ماساژ نواز شی دهید، فقط توجه داشته باشید که ساعد را خیلی مراقبت نمایید. ساعد (از مچ به بالا)

را رو به بالا بگیرید تا بتوانید ماهیچه های خم کننده را درمان کنید. در این ناحیه نوازشی عمیق و مالشی را انجام دهید. اگر مچ و انگشتان درد می کند، دست و من وا ماساژ دهید.

روغن های دارویی مخصوص آرنج گلف بازان

1 قطره روغن بابونه رومی

1 قطره روغن اسطوخودوس

1 قطره روغن نعناع

با 10 ملی لیتر روغن حامل رقیق شود.

درد و ورم ساق پا

این عارضه به سندرم استرس میانی درشت نی معروف است و بین دوندگان شایع است که مسافت های طولانی می دوند و مجبورند تمرینات سخت و فشرده ای را در مسیرهای سفت و جاده ای انجام دهند.

درد در طول قسمت میانی استخوان درشت نی ساق پا به ویژه در نیمه پایینی درشت نی، احساس می شود. ظاهرا کمی ورم وجود دارد و بخش میانی این استخوان دردناک و حساس است.

درمان

عارضه درد و ورم ساق پا به طور ناگهانی پس از یک ضربه ی شدید یا در اثر حرکت بیش از حد به وجود می آید. بلافاصله درمان را شروع کنید تا عارضه مزمن نشود.

تمرین شدید را تعطیل نمایید و کاملا به استراحت بپردازید. دوباره تمرین را شروع نکنید تا حساسیت و ورم ساق پا را از بین برود. با کیسه های یخ کمپرس سرد نمایید تا از التهاب و درد کاسته شود.

کمپرس سرد با روغن های دارویی (مثلا ۶ قطره روغن بابونه رومی) التهاب را برطرف می سازد. ۴۸ ساعت بعد، با ترکیب روغن دارویی ۳ قطره روغن نعناع و ۳ قطره اسطوخودوس به طور متناوب کمپرس سرد و گرم کنید.

پس از رفع التهاب تمام پا ( از نوک پا تا بالای رانها ) را ماساژ دهید. وقتی مفاصل قوز یا انگشتان پا را به سمت داخل خم می کنید، در ساق پا درد احساس می شود. ساق و کف پا را به طور کامل نوازشی نمایید و در طول بخش میانی استخوان درشت نی، حرکت های مالشی انجام دهید تا از بدشکلی و جسبندگی موضع جلوگیری به عمل آید.

ماهیچه های دو قلو و نعلی پشت ساق پا را در دست بگیرید، آنها را فشار دهید. اگر ماساژ آسیب های ورزشی هر روز انجام شود، این ماهیچه ها واکنش خیلی خوبی به درمان نشان می دهند.

در صورتی که همچنان درد وجود داشت، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا با رادیولوژی منشا درد را بررسی نماید. ممکن است شکستگی وجود داشته باشد.

برای جلوگیری از بروز سندرم استرس میانی استخوان درشت نی، کفش هایی را برای دویدن انتخاب کنید که متناسب با سطح زمین تمرین باشد. قبل از دویدن، ماهیچه ها را گرم کنید و آنها را کشش دهید و پاها را نیز هفته ای یک بار ماساژ دهید.

روغن های دارویی مخصوص درد و ورم ساق پا

1 قطره روغن بابونه رومی

1 قطره روغن اسطوخودوس

1 قطره روغن نعناع

با 10 ملی لیتر روغن حامل رقیق شود.

عارضه پیچش یا رگ به رگ شدن

این عارضه مختص مفصل ها بوده و زمانی اتفاق می افتد که یک مفصل بیش از حد طبیعی خود چرخانده و کشیده شود. پیچ خوردگی بر بافت های نرم اطراف مفصل (رباطها، ماهیچه ها ، زردپی ها و …) نیز تاثیر می گذارد.

علایم و نشانه های پیچ خوردگی (یا رگ به رگ شدگی) عبارتند از: درد، تورم و عدم توانایی برای حرکت. مچ ها و قوزک پا بیشتر از سایر مفاصل بدن در معرض این عارضه هستند.

این عارضه بیشتر در ورزش هایی نظیر دو و میدانی، تنیس، اسکواش،فوتبال و راگبی شایع تر از سایر ورزش ها می باشد. چرخش های غیر عادی ، حرکت های ناگهانی و زمین خوردن از شایع ترین علت های بروز این عارضه محسوب می شود.

درمان از کیسه یخ تا ماساژ آسیب های ورزشی

بلافاصله بعد از اینکه مرحله بحران عارضه سپری شد، از کیسه یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید. روغن های دارویی اسطوخودس و بابونه رومی برای کمپرس این عارضه بهترین پیشنهاد هستند. زیرا درد و التهاب را از بین می برند.

رباط آسیب دیده را بالا بگیرید و تا حد امکان آن را بالا نگاه دارید. گاهی اوقات برای حفاظت بهتر و بیشتر، محل را باندپیچی کنید. وقتی درد و حساسیت موضع آسیب دیده کاملا برطرف شد، می توانید ماساژ آسیب های ورزشی را به طور روزانه انجام دهید.

پیچ خوردگی قوزک پا

وقتی دوره حاد پیچ خوردگی طی شد و دیگر هیچ دردی در موضع وجود نداشت ، ابتدا از زانو تا بالای ران و سپس از زانو تا مچ پا را نوازش می دهیم تا ورم مفصل پیچ خورده از بین برود.

زمانی که پیچ خوردگی بهبود یافت، آهسته و ملایم محل آسیب دیده را بمالید و مالش دهید و بتدریج فشار بیشتری اعمال نمایید . مالشی عمیق و پر فشار در طول ۵ تا ۶ روز روی قوزک پیچ خورده موجب می گردد از بد شکلی و چسبندگی جلوگیری شود.

پس از برطرف شدن کامل درد، قوزک پا را حرکت دهید. بندهای انگشتان پا را به شکل دایره ای حرکت دهید و مچ پا برای رسیدن به حرکت کامل در جهت عقربه های ساعت و خلاف آن بچرخانید.

روغن های دارویی مخصوص پیچ خوردگی

1 قطره روغن بابونه رومی

1 قطره روغن نعناع

با 10 ملی لیتر روغن حامل رقیق شود.

عارضه کشیدگی

آسیب های ماهیچه ای شایع ترین عارضه در پزشکی ورزشی محسوب می شود و تقریبا سه چهارم از کل آسیب های ورزشی را در بر می گیرند.

کشیدگی زمانی اتفاق می افتد که یکی ماهیچه بطور غیر طبیعی و غیر عادی کشیده شود. علائم بروز آن عبارتند از : درد، سفت شدگی ماهیچه ای، ورم و بی حرکتی کشیدگی ماهیچه های رکبی جانبی پشت زانو در ورزش بسیار شایع است و مخصوص ورزش هایی است که به خم شدن سریع زانو بستگی دارند نظیر دو و میدانی ایرش، فوتبال و ورزش های راکتی).

کشیدگی ماهیچه های چهار سر در ورزش هایی نظیر اتومبیل رانی و پرش متداول است و معمولا در مرحله جهت از خط شروع رخ میدهد. ماهیچه دوقلو اغلب در ورزش هایی دچار کشیدگی می شود که با دویدن روی زمین سفت و سخت نظیر (اسكواش، نا۔ دینتون و تنیس) سر و کار دارند.

کشیدگی های غیر طبیعی ماهیچه های شکمی در ورزش هایی نظیر ژیمناستیک، وزنه برداری، اسکیت و پرش با نیزه) روی می دهند که کمر و باسن بیش از حد کشیده می شوند.

درمان

برای درمان کشیدگی ماهیچه ای، باید ماهیچه ها را استراحت داد. حرکت های ماساژی برای درمان آسیب های رزشی در این عارضه، را نباید تا تمام شدن مرحله حاد این عارضه شروع کنید. در مراحل اولیه از کمپرس سرد و سپس کمپرس سرد و گرم با هم استفاده نمایید. همچنین می توانید از کمپرس با گیاهان دارویی نیز کمک بگیرید.

۲ تا ۳ روز بعد از تمام شدن مرحله حاد کشیدگی ماهیچه ها می توانید به آرامی محل را از ماساژ نوازشی استفاده کنید. هدف از ماساژ نوازشی در این مرحله آنست که گردش خون تسریع یافته و بافت های جوشگاهی از بین بروند و در نتیجه ماهیچه تقویت شود. پس از بهبودی کشیدگی ماهیچه ، ماساژ مالشی می تواند در تکمیل درمان تاثیر بسزایی داشته باشد.

روغن های دارویی مخصوص کشیدگی ماهیچه ها

روغن های دارویی زیر مسکن هستند و جریان خون و لنف را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین ، التهاب را از بین می برند و فعالیت و عملکرد ماهیچه را به حالت طبیعی برمی گردانند.

1 قطره روغن بابونه رومی

1 قطره روغن اسطوخودوس

1 قطره روغن نعناع

با 10 ملی لیتر روغن حامل رقیق شود.

عارضه آرنج تنیس بازان

این عارضه که به اپی کندیلیت طرفی عرضی معروف است، شایع ترین مشکلی است که بداند و بهاری می کند . درد ناشی از این عارضه بسیار زجر آور بوده و ممکن است به شانه ها، بازوها و کتف نہ مدت ها نیز انتشار یابد. به طوری که حتی بر داشتن یک فنجان یا بشقاب و باز کردن در اتومبیل یا دست دادن با دیگران نیر برای فرد مصا. وم دردناک خواهد بود.

عارضه مزبور فقط مختص ورزشکاران نیست، بلکه همه افرادی که پیوسته آرنج شان در حرکت است، در معرض این آسیب دیدگی قرار دارند. تحقیقات و مطالعات نشان داده است که ۲۵ درصد از ورزشکارانی که هفته ای یکبار بازی دارند، دچار این عارضه هستند.

افرادی که کار و حرفه خود را با دست انجام می دهند (نظیر تایپیست ها، گچ کارها و نجارها) یا افرادی، اوقات فراغت خود را به به باغبانی ، سوزن کاری و بافندگی می پردازند ممکن است به این عارضه مبتلا شوند.

اگر شما ورزش راکتی انجام می دهید، توجه داشته باشید که اندازه و وزن راکت متناسب با دست های شما باشد . قبل از بازی ماهیچه های دست خود را گرم کنید و آنها را کشش دهید. قبل و بعد از بازی حتما دست های خود را ماساژ دهید تا از کشیدگی ماهیچه ساعد دست خود جلوگیری نمایید . هرگاه توانستید، راکت را به دست دیگرتان که غیرفعال است بدهید.

درمان با ماساژ آسیب های ورزشی و دیگر درمان ها

عارضه آرنج تنیس بازان نیازمند استراحت برای درمان است، ولی به ماساژ درمانی نیز واکنش خوبی نشان می دهد، به ویژه اگر قبل از مزمن شدن آن باشد. در درمان این عارضه، کمپرس سرد و گرم موثر است. بالا گرفتن و بانداژ فشاری موردنیاز  نیست، چون مشکل اصلی ورم تاندون نمی باشد. دست را به طور کامل ماساژ نوازشی دهید و توجه شما باید روی ساعد مصدوم باشد.

با ماساژ درمانی ساعد مبتلا به این عارضه می توان گردش خون را تسریع نمود و در ضمن از چسبندگی و کشش ماهیچه  های باز کننده ساعد جلوگیری کرد. ساعد را به طور کلی و عمیق ماساژ نوازشی دهید و سپس از مچ تا آرنج (در طول ماهیچه های باز کننده ساعد) حرکت های مالشی انجام دهید.

روغن های دارویی مخصوص عارخانه آرنج تنیس بازان

1 قطره روغن اوکالیپتوس

1 قطره روغن اسطوخودوس

1 قطره روغن نعناع

با 10 ملی لیتر روغن حامل رقیق شود.

زگیل (زگیل کف پا)

این عارضه، مشکل شایعی بین ورزشکاران است که بسیار آزار دهنده بوده و اغلب مواقع در کف پا رشد می کند. به شدت مسری بوده و اگر شخص مبتلا با پای برهنه دوش بگیرد یا داخل اتاق رختکن و استخر برود می تواند عامل زگیل را به دیگران نیز منتقل کند د ضمن این عارضه بسیار خطرناک است.

درمان

در طب زگیل کف پا را با بریدن یا سوزاندن درمان می کنند و در صورتی که از بین نرفت آن را با نیتروژن مایع بر می دارند.

زگیل کف پا را می توان خیلی راحت و به طور موثر با روغن های دارویی خالص لیمو و برگ چای درمان کرد. یک قطره روغن لیمو یا برگ چای رقیق نشده را روی یک تکه پنبه بریزید و روی مرکز زگیل کف پا قرار دهید.

بعد روی آنرا با چسب زخم بپوشانید. این عمل را هر روز چند مرتبه تکرار کنید تا زگیل محو شود. این روند ممکن است یک هفته تا یک ماه طول بکشد. اگر فرد مصدوم خردسال است ، روغن دارویی ذکر شده را رقیق نمایید. بدین منظور یک قطره روغن برگ چای و یک قطره روغن لیمو را با ده قطره سرکه سیب مخلوط کنید و طبق دستورالعمل گفته شده بکار برید.

 

 

مجتمع آموزشی و خدماتی ماساژ آرامش ایرانیان شعبه اصفهان – رسول تشیعی

با مجوزهای رسمی از سازمان فنی حرفه ای و اتحادیه ماساژ

دوره های آموزش ماساژ به همراه خدمات صفر تا صد ماساژ

از وبلاگ سایت آرامش ایرانیان دیدن کنید.

دیدگاهی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *