مقدمه

مقاله ماساژ با غلبه بر افسردگی را می نویسم بر اساس تجربه شخصی در طول مدت هشت ماه انجام نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای ماساژ بر اساس سبک های اویل تای سوئدی و کلاسیک است این تجربه به هیچ عنوان یک تجربه آکادمیک نیست و هیچ‌گونه آزمایش خونی تخصصی در رابطه با بیمار احتمالی و یا داشتن گروه شاهد و غیره انجام نشد و فقط و فقط بر اساس تجربه شخصی و درک و فهم بر اساس دانش آکادمیک شخصی از نظر روحیات رفتار و شناخت کلاینت ها می باشد.

بنابراین این تجربیات بسیار مفید و قابل استناد در ماساژ با غلبه بر افسردگی نیز هست لذا اگر شما تجهیزات لازم را دارید حتماً در مورد این موضوع تحقیقات آکادمیک انجام دهید شایان ذکر است کلاینت هایی که مورد بررسی قرار گرفتند از افراد نزدیک بنده هستند و البته که شناخت کامل در مورد روحیات و شرایط بدنی و غیره داشته و قبلاً از طریق طب سنتی ایشان را مورد بررسی و معاینه قرار داده‌ام حتی گاهی تجویزات گیاهی برای ایشان به عمل آورده‌ام. به این خاطر ذکر می کنم که متوجه شناخت بنده از کلاینت ها باشید. پس شرایط روحی و روانی هر تجربه را کامل برایتان ذکر می کنم .

در مورد اینکه ایشان چه درد هایی داشتند که با ماساژ بهبود یافتن نیز گفته خواهد شد لازم به ذکر است که به بنا به رازداری نسبت و جنسیت و اسم اشخاص گفته نخواهد شد.

کلایت شماره ۱ در ماساژ با غلبه بر افسردگی

  • سن ۳۸
  • افسردگی چهار ماه
  • مشمول دارو ولی به خاطر عوارض استفاده نکردند.
  • مراجعه به درمان گر بله
  • نوع دارو فلوکساسین پروپرانول
  • میزان افسردگی خفیف

حالات رفتاری تغییر یافته منزوی بی توجهی به جمع عدم نشاط وقتی در جمع های شاد قرار می گیرد عدم خواب منظم و بی خوابی کسلی و خمودی بیشتر اوقات در حال فکر کردن درد در ناحیه سر و گردن رنگ پوست کدر و تیره بی نظمی در انجام فعالیت ها گم کردن وسایل کم حرف ولی غرغرو …

 ابتدا توضیح بدهم که به خاطر داشتن اطلاعات در مورد طب سنتی و علاقه به تشخیص زودهنگام بیماری ها بسیار افراد را مورد بررسی قرار می دهم این نمونه جزء نمونه هایی است که حداقل هفته ای یک بار ایشان را می بینم و به خاطر یک حس درونی که دارم بسیار حالات اطرافیانم را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهم به خاطر همین متوجه این حالات شدم و سوالاتی پرسیدم که منجر به نوشته های بالا شد.

 تجویزات:

  • یک دوره ماساژ با غلبه بر افسردگی با روغن در ناحیه کف دست و کف پا و ناحیه کتف ( برای از بین بردن درد سر و گردن)
  • روغن انتخابی روغن عصاره اسطوخودوس و گل محمدی (دست ساز خودم)
  • تعداد ماساژ: هفته یک بار به میزان ۴۵ دقیقه
  • سبک ماساژ: برای کف دست و پا سوئدی

 حالات مشاهده:

هنگام ماساژ کف پا در ماساژ با غلبه بر افسردگی، متوجه گره‌هایی شدم که در نقاط نرم کف پا وجود داشتند به خاطر همین ابتدا از افلوراژ ها استفاده کردم هر چند در ابتدا این کار بسیار سخت بود که تکنیک ها را باید با دست انجام میدادم ولی الان با انگشت باید انجام میدادم این برایم سخت بود حال در ابتدایی ترین مورد سرد بودن کف پا برایم بسیار جالب بود و همچنین آن گره هایی که در ناحیه خمیدگی کف پا زیر انگشت می آمدند.

با شروع ماساژ با غلبه بر افسردگی، متوجه گرم شدن تدریجی کف پاها شدم و دامنه ماساژ را گسترش داده تا به زیر زانوها رسیدم آنچه که مشهود بود برطرف شدن تدریجی تیرگی و کدورت کف پاها و برطرف شدن گره ها و همچنین سردی کف پا و ساق پا شد همچنین کلاینت احساس راحتی و آرامش و لذت بردن از ماساژ را داشت.

کف دست ها را نیز به همین شیوه تا کتف ماساژ داده جالب‌تر این جا بود که همان گرفتگی ها  در وسط کف دست هم وجود داشت علاوه بر آن سرد بودن کف دست هم قابل تشخیص بود که بعد از مدت کوتاهی سردی و کدورت کف دست کاملاً برطرف شد و کف دست ساعد و بازوها شروع به گرم شدن کردند. کلاینت ابراز گرم شدن در کل بدن را داشتند و در آخر یک قولنج گیری بین کتف انجام دادم.

 مشاهدات بعد از جلسه ماساژ با غلبه بر افسردگی، برطرف شدن تیرگی و کدورت از دستها و پاها و حتی صورت بود و از بین رفتن درد در ناحیه گردن و سر، گرم شدن بدن، احساس سرزندگی و نشاط حضور در جمع با شرایط بهتر از قبل خواب راحت و عمیق.

 این ماساژ های کف پا و کف دست به مدت ۴ هفته ادامه یافت. بعد ازین چهار جلسه بهبودی بسیار قابل مشاهده اتفاق افتاد به طوری که با مراجعه به همان روان درمان و مشاور دستور قطع داروها را داد این در حالی است که ایشان هیچ دارویی استفاده نکردند .

موارد خواسته شده از بیمار در طول روز خودش بدن خود را مثل کف دست ساعد و بازوها پاها ساق پا کف پا ساق پا ران ها گردن سینه و شکم خود را  ماساژ دهد البته با تکنیک‌های نوازشی

 مشاهدات

 با کیفیت امید به زندگی بیشتر حضور در جمع پرنشاط و برگشتن به حالت های قبل از افسردگی این نمونه بهترین مثال زنده و تجربه بنده در رابطه با افسردگی

کلاینت ۲ در ماساژ با غلبه بر افسردگی

  • سن ۵۵
  • مدت افسردگی یک سال
  • علت افسردگی مشکلات خانوادگی
  • مراجعه به پزشک خیر

 بیماری ها

فشار خون بالا قبلاً آنژیو کرده اند فشار خون عصبی بی خوابی کسلی چشم ها پف کرده چشم ها گریه دار بدن درد پا درد شدید چهره برافروخته ولی کدر  اندامها پف کرده تنگی نفس اسپاسم عضلات خصوصاً خصوصاً عضلات ران ها درد شدید زانو کاهش اشتها کاهش وزن عدم سرحال بودن بی نظمی در امور خانه داری کسلی خمودی بی طاقت و بی حوصله اخمو و زود رنج حساس

تجویزات

  • روغن های مورد استفاده
  • سیاه دانه اسطوخودوس گل محمدی هل

تعداد ماساژ

 ۶ جلسه هر جلسه ۴۵ دقیقه

نواحی ماساژ

کف دستها ساعد بازوها  شانه گردن سر ناحیه دکلته کف پاها ساق پاها رانها

سبک ماساژ

 تلفیقی از سبکهای اویل تایی و سوئدی دو جلسه ابتدایی اویل تای و چهار جلسه سبک سوئدی

 مشاهدات عینی و قابل تشخیص

سفت شدن عضلات درد در ناحیه کتف و بین دو کتف، احساس گرفتگی زیر ترقوه، گرفتگی در ناحیه  سر و گردن، سفت شدن عضلات ران ها سوزش در بازوها هنگام ماساژ با غلبه بر افسردگی، احساس درد و گزگز شدن در نواحی پنجه پا ران ها گردن نوک انگشتان، درد شدید هنگام لمس عمیق کشاله ران، احساس درد شدید هنگام لمس ساق پا

مشاهدات جالب تر

 بعد از هر بار ماساژ با غلبه بر افسردگی، اجابت مزاج به صورت ادراری

 مشروح ماساژ

در ماساژ با غلبه بر افسردگی، ابتدا از سبک اویل تای استفاده کردم به علت اینکه ایشان تا به حال ماساژ نگرفته بودند و همچنین مشکلات قلبی عروقی نیز داشتند پس در ابتدا از نوازشی ها در کف پا شروع کردم ولی جهت حرکت به سمت خارج از بدن بود این نکته حیاتی برای جلوگیری از ایجاد فشار خون بود.

بعد دامنه ماساژ را از کف پا به سمت ساق و زانو و ران ها بردم گرفتگی ها در ناحیه کف پا و همچنین پا ها به علت پف داشتن قابل تشخیص نبود حال در ناحیه کشاله ران دقیقاً دو عضله کامل در دست می آمد و بسیار قابل تشخیص بود که درد این عضلات به زانو ختم می شدند و حالت آسپاسم عضله و شاید حالت انقباض کامل عضله ایجاد شده بود .جالب اینجا بود که عضله کامل در دست می آمد.

 مطالعه‌ای که انجام دادم متوجه دو عضله شدم آداکتور بزرگ و گراسیلیس این دو عضله کامل در دست می آمد و سفت شده بود سوالی که از ایشان پرسیدم متوجه شدم به هنگام دریافت خبر بدی حدوداً سه هفته پیش از جلسه ماساژ گرفته اند که دچار این عارضه شدید و همچنین بعد از آن درد زانو شده اند. این جلسه بیش از یک ساعت و نیم طول کشید

 مشاهدات در جلسه اول

  1. بهبودی ۶۰ درصدی درد زانو
  2. باز شدن رنگ رخسار
  3. نشاط و احساس آرامش
  4. خواب عمیق
  5. از بین رفتن پف بدن به صورت نسبی
  6. تکرر ادرار به مدت ۴ ساعت
  7. باز شدن اشتها
  8. سرحالی نسبی بعد از بلند شدن از خواب
  9. احساس بهتری داشتن در طول روز منظور فردای ماساژ

 جلسه دوم

 یک هفته بعد باز با تکنیک های آرما تراپی روی کف پا ساق پا ران کف دست ساعد و بازو و کتف گردن دکلته سر و صورت انجام شد. جالب اینجا بود که شخص در دفعه اول با اکراه قبول کردند ماساژ بگیرند ولی جلسه دوم بسیار راغب بود علت این بود که  تاثیریک ماساژ حرفه ای را در طول هفته دیده بودند.

 جلسه دوم در کشاله ران باز همان گرفتگی بود و شخص از درد زانو شکایت می کرد ولی میگفت که سه روزه اول بعد از ماساژ اول درد کمتر شد ولی دوباره بازگشت با معاینه عضلات متوجه سفت شدن دوباره شدم این بار وقت بیشتری را روی نواحی کشاله بین کتف و گردن گذاشتم نتیجه کشاله ران در حین ماساژ که در طول عضله از ابتدا تا انتها داشتم به یک بار متوجه رها شدن عضله شدم که برایم بسیار جالب بود و چنین تجربه تا به امروز نداشتم.

 بهبودها در جلسه دوم

  1. از بین رفتن درد زانو
  2. باز شدن رنگ چهره
  3. نشاط بیشتر
  4. سرحالی پر انرژی شدن به صورت محسوس
  5. شرکت در جمع‌های خانوادگی پرشور
  6. گوش دادن به آهنگ های شاد
  7. از بین رفتن درد گردن و پشت سر
  8. از بین رفتن سوزش و بازوها
  9. از بین رفتن گرفتگی در ناحیه ترقوه

 جلسه سوم

در ماساژ کل بدن در ماساژ با غلبه بر افسردگی، تمرکز اصلی روی کف پا ساق پا ران کتف ساعد بازو و گردن جالب اینجا بود که با کم شدن پف بدن کف پا مانند نمونه‌های قبلی یا گرفتگی در  خمیدگی کف پا وجود داشت که در دقایق اول برطرف شد.

 تکنیک های نوازشی و فشار کم عمیق ساق پا بااینکه ایجاد درد خفیف می کرد ولی لذت بخش بود. ران ها نیزبا تکنیک های نوازشی و نیمه عمیق بسیار روان و لذتبخش، دست ها بازو و ناحیه دکلته و دکلته گردن و سر نیز با درد جزئی ولی آرامش بخش انجام شد که کاهش قابل محسوس سردرد را در پی داشت ماه عسل این جلسه آرامش بیشتر استرس کمتر بهتر شدن کیفیت خواب و همچنین از بین رفتن پف بدن بود و حجم ادرار و تکرر ادرار نیز کمتر شد.

 در پایان جلسه ۶ به طور متوسط هر دو هفته یکبار ماساژ را ادامه دادم که باعث بهتر شدن سرایط روحی و روانی ایشان شد. ایشان  با امید بیشتر به زندگی  دامنه تحمل بیشتر، ازبین رفتن درد در ناحیه زانو و ران ها و کتف و غیره کاملا بهبود یافته و  صبح با انرژی بیشتری بیدار می‌شوند ایشان از ابتدای خردادماه پیاده روی را شروع کرده‌اند جالبتر اینجاست که  قرص های لوزارتان از ۵۰ به ۲۵ کاهش یافته است.

کلاینت شماره ۳ در ماساژ با غلبه بر افسردگی

  • سن ۶۸ سال
  • افسردگی ناشی از کرونا
  • مراجعه به پزشک بله
  • تحت درمان روانپزشک و مشاور
  • دارو فلوکساسین ایمی پرامین پروپرانول استفاده نمی‌کنند به خاطر عوارض جانبی
  • بیماری های دیگر فشار خون دیابت
  • قرص های استفاده لوزارتان ۵۰ متفورمین تیری بن گلامید
  • داروهای گیاهی که به ایشان پیشنهاد داده ام و استفاده می کنند عدس الملک قره قاط دمنوش اسطوخودوس بابونه
  • مشاهدات بالینی کدورت قابل ملاحظه خصوصاً اندام‌های تحتانی خواب زیاد کاهش امید به زندگی کسلی خواب آلودگی بی حالی و بی رمقی سرانگشتان دست و پا تیرگی روبه سیاه حالت خون مردگی
  • تعداد ماساژ بیش از ۳۰ جلسه هفته ای یکبار که هنوز تا این تاریخ ادامه دارد

تجویزات

  • تعداد ماساژ هفته ای یک بار
  • نوع روغن سیاهدانه
  • داروهای گیاهی خوراکی اسطخودوس سیر …

مشروح ماساژ

ماساژ از ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ که هنوز جلسات ادامه دارد شروع شد . ابتدا ماساژ به صورت بسیار ساده و حالت نوازشی به مدت هر ست ۳۰ دقیقه انجام گرفت و ۶ هفته ادامه یافت. در این شرایط تیرگی ها بسیار کمتر شد وحالت های افسردگی تخفیف یافت با اینحال شاید ۲۰ درصد مشکل حل شده بود.

 ادامه ماساژ با غلبه بر افسردگی، با سبک سوئدی انجام شد.  طی جلسات اول که ماساژ  نیم ساعت و بسیار سبک و در حد نوازشی انجام می گرفت هدف افزایش جریان خون  و رفع تیرگی ها بود در طی جلسه ۶ تا ۸ ماساژ  را کمی عمیق تر انجام دادم.

حالت تیرگی کامل از بین رفت با تغییر حالت پوست از جلسه دوم به بعد تاثیرات شگرفی همچون انرژی دار بودن بدن البته به صورت زودگذر خوش خلقی و البته به صورت زودگذر همراه بود و بعد از یکی دو روز به حالت قبلی بر می گشت تا از جلسه ۱۰ به حالت ثابت و روشن شدن رنگ پوست قابل مشاهده بود.

ولی تمام حالت های خلقی زودگذر بودند از جلسه ۱۵ نشانه های خلقی نیز به حالت طبیعی و قبل از بیماری کرونا برگشت ولی بی خوابی کماکان مهمان ناخوانده ای بود که عارض شده بود.

در این حین ماساژ ها عمیق تر و حرفه‌ای تری انجام شد از جلسه ۱۶ به بعد با انجام سبک اویل تای با روغن گل محمدی و شربت و خوردن شربت گلاب در طی ماساژ شبانه بعد از گذشت ۴ جلسه در جلسه بیستم خواب نیز تنظیم گشت و به مرور به حالت طبیعی برگشت.

این مورد را بیشتر بررسی کنیم تمامی موارد گفته شده در این صفحه حاصل مشاهدات عینی این جانب است متاسفانه تحقیقات مفید و موثری در مورد این مطلب که گفته می‌شود جایی مطالعه نکرده‌ام و چیزی قابل استفاده و استناد نیافتم به نظرم این مواردی که گفته می‌شود بسیار حائز اهمیت است.

آنچه از موارد ابتدای کرونا قابل مشاهده به نظر می رسد، افراد در هنگام ابتلا  به کرونا بسیار مورد حمله های استرسی قرار می گیرند به طوری که دچار یک افسردگی حاد و مزمن می شوند از افرادی که این بیماری را گرفته اند خواستار توضیحاتی شدم بیشتر این افراد ابراز داشتند در کنار تخت ما افراد می مردند و این برای ما بسیار سخت بود چرا که فکر می کردیم نوبت بعدی مرگ نوبت ماست.

حال موضوع مرگ روی روان ما تاثیر فراوان می‌گذاشت و هر لحظه مرگ را جلوی چشم خود می دیدیم حتی بسیاری با شنیدن این که کرونا دارند از از ترس می مردند و این مشهود است.

 اما از لحاظ بدنی بررسی کنیم. این بیماری با درگیر شده با اندام مختلف خود را به طرق مختلفی نشان میداد مثلا اگر ریه ها را مبتلا میکرد تنگی نفس و سرفه تب و … را به همراه داشت  اگر گوارش  را درگیر میکرد اسهال  استفراغ دل پیچه دفع خون و … را به همراه داشت حال بعد از بهبودی اشخاص به غلظت خون مبتلا میشدند.

بسیاری از افرادی که بنده با آنها سر و کار داشتم و دچار کرونا شدند بعد از بهبودی از کرونا  به درخواست بنده حجامت انجام می دادند و جالب اینجا بود که خون حجامت بسیار سفت مانند صمغ درخت خارج می‌شد که این نشانه های غلظت بالای خون است که احتمال مرگ را در در پی خواهد داشت حال این تیرگی در اندام های تحتانی مثل کف دست یا کف پا به شکل تیرگی و حالت خون مردگی قابل مشاهده بود.

 من به عنوان مشاهده گر و محقق طب سنتی داروهای گیاهی رقیق کننده و رقیق کننده خون پیشنهاد داده و در ضمن خوردن آنها نوعی ماساژ خاص در جهت گردش خون در بدن سعی در کاهش غلظت خون را داشتم که خوشبختانه موفق هم بودم گیاهان موثر آویشن شیرازی زوفا کندر سیر زرشک بید و غیره بود.

در نهایت ماساژ همراه با خوردن داروی های گیاهی رقیق کننده خون و همچنین گیاهان موثر بر اعصاب  بهبودی حاصل گشت و جلسات ماساژ ادامه داشت جالب تر اینجا بود که زمانی که وقفه ای بین ماساژها اتفاق افتاد باز دوباره غلظت نسبی خون برگشت و تیرگی کف پا و تیرگی کف دست باز نمایان شد که با ماساژ سوئدی در همان جلسه اول برطرف گشت.

 آنچه متوجه شدم در برخی از نمونه ها این حالت تیرگی و غلظت خون ادامه دار است و باید به صورت منظم از داروهای گیاهی مانند سیر و همچنین ورزش و در ادامه ماساژ به صورت کاملاً منظم انجام گیرد تا عوارض ناشی از این بیماری از بدن خارج شود .

حجامت ماهیانه نیز در کاهش غلظت خون بسیار مفید است این دسته از افراد نباید غذاهای غلیظ از نظر غذایی یا به عبارتی کثیف  الغذا میل کنند پس باید غذاهای سبک   یا به اصطلاح رقیق الغذا میل بفرمایند تا غلظت خون کنترل شود و فشار از روی کبد و طحال برداشته شود.

این موارد به خاطر کاهش  اکسیژن رسانی به بافت ها باعث ایجاد گرفتگی در عضلات آسپاسم خستگی خواب آلودگی و همچنین احساس گرفتگی در ناحیه کتف بین دو کتف ران ها و غیره می شود بارعایت مسائل گفته شده در بالا می توان عوارض را به حداقل رساند.

 خواننده گرامی باید بداند این موارد گفته شده با تعداد بسیار محدودی از افراد گفته شده است که بر اساس مشاهدات عینی اینجانب می باشد لذا تحقیقات گسترده تر و آکادمیک ای را می طلبد تا به گوشه های پنهان این بیماری مخوف پی برد و تا بتوان تجویزات درست تری را اعمال نمود تا در صد مرگ افراد به حداقل برسد.

کلاینت شماره ۴

  • سن۳۴ سال
  • افسردگی دارد
  • مراجعه به پزشک بله
  • دارو فلوکساسین
  • مدت بیماری ۶ماه
  • مشکلات گرفتگی و درد در ناحیه کتف و گردن بی‌خوابی خواب‌آلودگی کسلی درد در ناحیه کمر ران ها یبوست کدورت پوست منزوی
  • تعداد جلسات ماساژ تا بهبودی ۱۲ جلسه ۴۵ دقیقه ای
  • سبکها های ماساژ اویل تای۳ جلسه نه جلسه سوئدی کم فشار و به تدریج پرفشار

تجویزات

  • روغن ماساژ گل محمدی
  • دارو گیاهی بابونه و اسطخودوس …

مشروح ماساژ

 با شروع جلسات ماساژ با غلبه بر افسردگی، ابتدا به مدت یک ساعت به ایجاد ارتباط پرداختم که خود باعث شد متوجه بشوم این شخص چقدر احساس کم توجهی دارد و این احساس باعث شده که شخص مدتی دچار افسردگی شود آنچه متوجه شدم این بود که چقدر انسان ها به مورد توجه قرار گرفتن نیاز دارند و اکثر ما انسان ها فراموش شده هستیم.

 در جمع هر کسی گوشی موبایل خود را در مقابل دیدگان خود قرار داده و با انگشتانش از این صفحه به آن صفحه می رود و یک مرتبه می خندد بدون توجه به شخص کناری که منتظر است صحبتی شود تا آنچه را در دل دارد بازگو کند.

 این جمله هرگز فراموشم نمی شود” و چون دوکان نیست که دوست بفروشد انسانها مانده اند بی دوست ” این جمله که در کتاب زیبای شازده کوچولو از آقای دوسنت اگزوپری چقدر می تواند با روح انسان بازی کند چون دوکان نیست که دوست بفروشد انسانها مانده اند بی دوست.

حال آنچه مهم بود سبکه آرماتوراپی بود که بنده از جلسه دوم با روغن اسطوخودوس بابونه و ملیس که دست ساز خودم هم بود به همراه عود مخصوص دست ساز و جاعودی زیبا و همچنین به عنوان هدیه یک سنگ نمک بزرگ به منزل این شخص رفته و فصل جدیدی در زندگی شان ایجاد کردم.

گاهی اوقات ما با یک هدیه دادن میتوانیم دل یک نفر را شاد بکنیم راستی یادم باشد بگویم که آن سنگ نمک یک سنگ نمک تراشیده به شکل خاص نبود بلکه یک سنگ نمک کاملاً به بکر و بدون چکش کاری شده و خام بود که قیمت خاصی هم نداشت و ولی می توانست دل یک نفر را شاد کند. ببینیم از معجزه این هدیه.

 جالب اینجا بود که در همان جلسه دوم به خاطر این تدارکات و هدیه دادن، شخص بسیار احساس آرامش و حتی احساس لیاقت می کرد و طی جلسات آتی نشان از افزایش اعتماد به نفس داشت بعد از جلسه ۸ با مراجعه به روانپزشک خود داروها را قطع کرد گرفتگی ها در کتف گردن و پاها که با تکنیکهای فیرکشن و غیره وجود داشتند درمان شدند.

جالب اینجاست که بعد از برطرف کردن گرفتگی ها سردردها و حالتهای کسلی و زود خسته شدن نیز پایان یافت دردهای ناشی از تریگرپوینت و اسپاسم ها و همچنین  دردهای شکمی  که داشتن نیز برطرف شد

از خواص سنگ نمک در اتاق یا سالن ماساژ همین بس که به صورت کامل انرژی منفی را از محیط گرفته و انرژی مثبت را القا می‌کند هدیه دادن به این افراد که احساس کمبود توجه می کنند یعنی مورد توجه قرار دادن ایشان و این یک حس بسیار خوبی در شخص ایجاد می کند. از طرفی خود هدیه دادن ایجاد حس اعتماد به نفس و دوست داشتن نیز می کند که این خود در ایجاد لیاقت در شخص و همچنین عزت  نفس تاثیر بسزایی دارد

 ماساژ با ایجاد ترشح هورمون های شادی آور مثل دوپامین و سیتوکینین خود باعث ایجاد نشاطی مضاعف و انرژی فراوان می‌کند. ماسورها و ماسوز های گرامی باید شرایط کلاینتها را در نظر گرفته و برای برطرف کردن این موارد کوشا باشند شاید بپرسید که قیمت سنگ نمک با پولی که ما از کلاینت مان می گیریم همخونی ندارد .

در  صورتی که حتماً که نیاز نیست ما سنگ‌های تراشیده شده زیبای نمک را بگیریم که شاید به خاطر همان تراشیده شدن آن طبیعی بودن و بکر بودن خود را از دست داده است بسیار هستند سنگ نمک فروش هایی که سنگ نمک را به صورت خام می فروشند که بسیار زیبا تر خاص تر و چه‌بسا موثر تر نیز می باشد بنده به عنوان هدیه سعی می کنم سنگ های نمک نتراشیده و طبیعی و بکر و زیبا برای کلاینت هایی که می بینم مورد بی‌مهری و بی‌توجهی جامعه قرار گرفته‌اند تهیه کنم و به دستشان برسانم که چه بسا بسیار موثر در روند بهبودی آنها خواهد بود.

کلاینت شماره ۵ در ماساژ با غلبه بر افسردگی

  • سن ۴۸ سال
  • افسردگی دارد
  • مراجعه به پزشک بله
  • داروها پرپرانول فلوکساسین کلردیازپوکساید کلونازپام
  • مدت درمان دو ماه
  • مشکلات سردرد بی خوابی غم و غصه منزوی کم حرف غصه دار چشم ها پف کرده و گریان
  • محل زندگی استرالیا

تجویزات

  • روغن اسطخودوس
  • دارو گیاهی دمنوش اسطخودوس

مشروح ماساژ

ایشان به مدت یک ماه برای بازدید از خویشاوندان و حال و هوا عوض کردن به ایران آمده بود و بنده متوجه تغییر حالات ایشان شدم چون قبل از این  سفر هر بار تماس اینترنتی و یا اینکه  برای بازدید به سفر ایران می کردند بسیار شاد و پرانگیزه بودند حتی به ما نیز امید می‌دادند و انگیزه بخش بودند ولی این بار بسیار پر غم و غصه با چشمانی گریه دار بی حوصله و بی حال بودند.

از ایشان پرسیدم چطور شده انقدر بی حال بی حوصله و منزوی شده ای فرمودند به خاطر اینکه حدود حدود یک ماه پیش سگ مورد علاقه اش که یک ژرمن شپرد بود طی دوره بیماری ۴ ماهه فوت کرده است به خاطر همین مورد و وابستگی به ایشان ( منظور این سگ با وفا و زیبا ست) دچار مشکل افسردگی شده است.

با ایشان کلی صحبت کردم و تا بتوانم ارتباط لازم را با ایشان برقرار کنم و چون خود ایشان نیز یک دکتر قابلی است برای من ارتباط گیری بسیار سخت بود و حتی سخت تر که در مورد این موضوع-افسردگی و درمان آن با ماساژ یا طب سنتی- با ایشان صحبت کنم.

ولی بعد انسانی کار را در نظر گرفتم که ایشان نیز در درجه اول یک انسان با همان الام و ارزوها دردها و تفکرات و … است. پس با دانستن اینکه که از قبل از هر مقام و هر وضعیت و هر شغلی و … قبل از هر چیز او یک انسان است و دقیقاً مثل دیگر انسان هاست و همگی نیاز به دیده شدن مورد توجه قرار گرفتن و غیره دارند به خاطر همین به حیاط رفتیم و چون حیاط بزرگ و پر درختی داریم تصمیم به درست کردن آتش گرفتیم و آتش چه می طلبد؟ یک چای آتشی .

 از ایشان دعوت کردم که به بنده در ایجاد آتش و همچنین دم‌کردن‌چای کمک کند. این ساعات بسیار خوش می گذشت و کلی جک گفتیم وخندیدیم و دقیقاً مشخص بود که طی این چند ساعت بسیار تحولی در حالات ایشان ایجاد شده است خودتان فضا را در نظر بگیرید.

یک منقل آتش که رویش کتری آب در حال جوشیدن و یک قوری چای روی آن و البته که بوی خوش آیند یاس سفید  امین الدوله و همچنین گل محمدی در فضا پراکنده شده چه حس و حال و هوایی به انسان می دهد هوای خنک و ابرهای بهاری بالای سر چی میشود … . چای را نوشیدیمدر حال خندیدن و کیف کردن از چای بودیم  که در همان لحظه رعد و برقی شد و هوا را آکنده از باران زیبا و زمین را طراوت بخشده بوی خوش خاک هوا را پر کرد. نازنین لحظاتی بود … به ساختمان برگشتیم…

در آخر نوبت به دمنوش ترکیبی اسطوخودوس رسید که از قبل آماده کرده بودم دادم خدمتشان و نوشیدند و بعد به  ایشان درخواست یک ست ماساژ ۴۵ دقیقه‌ای اویل تای را دادم که مشتاقانه قبول فرمودند تخت را آماده کردم و ۴۵ دقیقه حرفه ای اویل تای را اجرا کردم بسیار لذت بردند و جالب تر اینکه در دقیقه های ۱۰ الی ۱۱ کاملاً به خواب رفتند تا پایان ماساژ در حالت خواب یا خلسه بودند که با آخیش حالم جامد بیدار شدند.

 فردای  آن روز چهره‌ای بسیار بشاش و سرحال و آماده برای رفتن به یک سفر ماجراجویانه دو روزه به کویر شدند . این چهار هفته ای که ایشان در ایران بودند ۱۰ جلسه اویل تای از بنده ماساژ گرفتند و در آخر با خوش‌رویی سرحالی و پر نشاط تر از قبل در استرالیا برگشتند. طبق گفته خودشان نیازشان به خوردن قرص برطرف شده است و حالت طبیعی خود را به دست اورده اند.

کلاینت شماره ۶

  • سن۲۷ سال
  • افسردگی بله
  • مراجعه به پزشک بله
  • دارو بله ولی به خاطر عوارض، دارو ها را استفاده نکردند و خودسرانه به درمان با گیاهان دارویی پرداخته‌اند
  • مدت افسردگی ۲ ماه

تجویزات

  • تعداد جلسات ۱۲ جلسه ۴۵ دقیقه ای
  • روغن اسطوخودوس بابونه و سیاه دانه

  مشکلات

گرفتگی در ناحیه کمر و کتف سردرد منزوی بی حوصله پرخاشگر …

مشروح ماساژ با غلبه بر افسردگی

به درخواست والدین ایشان این فرد را از نظر طب سنتی مورد مطالعه و معاینه قرار دادم و متوجه مشکلات افسردگی ایشان شدم به خاطر همین به ایشان یک ترکیب معجزه آسا از اسطوخودوس و بابونه و… را دادم و خواستم چند جلسه ماساژ با غلبه بر افسردگی هم برود. والدین ایشان از خود بنده دعوت کردند که طی ۱۲ جلسه پیشنهادی ماسور ایشان باشم.

طبق معمول ماساژ با غلبه بر افسردگی،  را با سبک اویل تایی با روغن دست ساز اسطوخودوس بابونه و سیاه دانه شروع کردم متوجه گرفتگی ها در کتف و شانه ها شدم ولی اقدامی برای بازکردن نکردم. طبق گفته خود کلاینت مشخصا طی جلسه اول استرس ایشان به حداقل رسید.

جلسه دوم که یک ساعت طول کشید با باز کردن گرفتگی ها و قولنج گیری در کتف پرداختم نتیجه این شد که دردها حتی سردرد ها به طور محسوس کاهش یافت در کنار انجام ماساژ به خوردن داروهای گیاهی مخصوص اعصاب و  روان نیز ادامه دادند و بعد از مدت کوتاهی یعنی بین جلسات ۶ الی ۷ به بهترین حالت خود رسیدند به طوری که خواب با کیفیت چهره ای بشاش و پرنشاط و بسیار اکتیو مثل قبل شد.

از این موضوع بسیار خوشحالم که توانستم یک جوان برنا را به حالت طبیعی خود برسانم ایشان در حال حاضر جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترا آماده می شود و به طور متوسط هر دو هفته یکبار دست درخواست ماساژ میدهند

با مراجعه به روانپزشک طبق گفته خود کلاینت روان پزشک با معاینه متوجه بهبودی ایشان شده و از ایشان خواست که دیگر داروها را استفاده نکند …

کلاینت شماره ۷ در ماساژ با غلبه بر افسردگی

  • سن ۱۸ سال

مشکلات

  • خستگی کنکور
  • بی حوصلگی
  • گوشه گیری
  • منزوی
  • بسیار حساس
  • پرخاش گر

مشروح ماساژ

 خانواده ایشان تصمیم گرفتند که از بنده برای ایشان مشورت بگیرند بنده هم برای تحصیلات و هم برای نوع خوراک و هم برای تفریحی برنامه ای جامع  برایشان در نظر گرفتم و ایشان را ملزم به رعایت این برنامه کردم.

والدینشان از بنده خواستند که ماساژ با غلبه بر افسردگی، را هم در زنجیره فعالیت‌های ایشان قرار دهم چه بسا بهترین تصمیمی که می‌توانستند در این مقطع بگیرند دریافت ماساژ بود چراکه ایشان با فواید ماساژ بسیار آشنا بودند و می دانستند برای گرفتن رتبه بهتر در آزمون کنکور نیاز است که شخص استرس خود را به حداقل برساند و چه چیز بهتر از ماساژ گرفتن.

تجویزات

  • ماساژ هفته ای یک بار
  • روغن گلمحمدی

 چون مورد اعتمادشان هستم از خودم خواستند که ماساژ با غلبه بر افسردگی را به نحو احسن برایشان انجام دهم. در حال حاضر جلسه سوم ماساژ را گذراندم و از ایشان احوالشان را خواستم.

 ایشان این‌گونه فرمودند ماساژ برای من مانند بوی قرمه سبزی می باشد که دل از طاقت می برد و و آدم سیر را نیز گرسنه می کند من هم منتظر جلسه ماساز هستم و با نزدیک شدن به این تایم هر چه بیشتر احساس شور و سعف به من دست میدهد به یک کلام عاشق ماساژ شده ام چون تاثیرش رادیده ام.

ماساژ باعث شده که من بیشتر برای درس خواندن تمرکز پیدا کنم . طی این سه جلسه ماساژ احساس می کنم بیشتر درس ها را متوجه می شوم و به خاطر می سپارم و آمادگی بیشتری برای کنکور دارم اعتماد به نفسم بیشتر شده و البته که دامنه تحمل برای جلسه تست زنی که ۴ ساعت به طول می‌کشد را دارم بهترین ساعات عمرم زمانی است که ماساژ میگیرم ایشان اذعان داشتند بهترین کاری که قبل از کنکور و بعد از کنکور می توانم انجام دهم یک ماساژ دلچسب اویل تای می باشد.

جمع بندی تجارب در ماساژ با غلبه بر افسردگی

 همانطور که مشاهده فرمودید بنده ۷ کلاینت عزیزی را که دچار مشکلات عصبی افسردگی و همچنین مشکلات روانی دیگری شده بودند را با یک مشاهده عینی و انجام ماساژ های اویل تایی و سوئدی و ترکیبی از تکنیک های سوئدی و کلاسیک تا حد قابل قبولی توانستم در تعداد جلسات کمی به میزان رضایت بخشی بهبودی حاصل کنم.

این موضوع به ما خاطرنشان می‌کند که افسردگی یکی از بیماری‌های شایعی است که در بین جوامع وجود دارد که بیشتر ناشی از کم توجهی بی احساسی افراد عدم تشکر کردن از خدمات افراد و همچنین به خاطر مواد غذایی غلطی که ما در زنجیره غذایی خود قرار داده ایم و … می شود.

خوردن ادویه جات فراوان خوردن غذاهای سرخ کردنی خوردن غذا های مصنوعی خوردن غذاهای فرآوری شده در تشدید افسردگی کارآمد هستند و همچنین استفاده نکردن از دمنوش های گیاهی موثر در بهبود افسردگی  که در قدیم به صورت روزانه از آنها استفاده می شده  به این موارد دامن زده اند.

پس بهتر است ما به زندگی قدیمی در دنیای مدرن روی بیاوریم و از غذاهای سنتی و فرآوری نشده و همچنین از خوردن دمنوشهای گیاهی موثر غافل نشویم بیشتر به اطرافیان مان  توجه کنیم و از رازهای خلقت آشکار شویم و از آنها لذت بیشتری ببریم.

استفاده از گل و گیاه در منزل خصوصا گل‌هایی که  نشاط بخش هستند استفاده بکنیم از گلهای معطری مانند مریم نرگس استفاده بکنیم از گلهای رنگی بسیار زیبای نارنجی گل همیشه بهار گل های زیبای بابونه گل های آهار در فصل های بهار استفاده بکنیم از گلهای رنگی مانند بلک یا چشم آهویی و همچنین چیزهای مختلفی که در بازار هست و بسیار زیبا هستند در خانه استفاده بکنیم.

روحیه و نشاط مان را در منزل بیشتر بیشتر بکنیم تا شادتر زندگی کنیم چقدر خوب می شود اعضای خانواده ساعتی را در کنار هم در حال خوردن اسطوخودوس بگذرانند با هم خوش و بش کنند جوک تعریف کنند یوگای خنده را با خود همراه کنند تا جو خانه مثبت شود.

چقدر خوب می شود افراد در خانهایشان از سنگ های نمک استفاده کنند که انرژی منفی به حداقل برسد و احساس آرامش در منزل بیشتر می‌شود چقدر خوب می شود که افراد ساعتی را بیرون از منزل در پارک درحال قرم زدن در کنار درخت های سر به فلک کشیده سپیدار و یا درخت های سر به زیر بید مجنون یا در کنار کاجهای مطبق و سدروس بگذرانند و از دیدن آن لذت ببرند.

 خوب میشود گاهی به  خود بیشتر توجه کنیم و تن خود را به دستان توانای ماسور و ماسیز (ماساژ دهنده آقا و خانم) حرفه‌ای بسپاریم تا دامنه تولید هورمون‌های موثر شادی‌آور مثل دوپامین و سروتونین را به حداکثر خود برسانیم و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنیم.

 می توانم به جرءات بگویم که ماساژ با غلبه بر افسردگی یکی از بهترین و بهترین و بهترین مواردی است که یک شخص میتواند انجام دهد یا بهتر است بگویم بهترین هدیه ای که شما می توانید به خود بدهید هفته یک جلسه ماساژ است افرادی که کنکور دارند افرادی که دچار بیماری های افسردگی هستند افرادی که احساس خستگی مفرط دارند افرادی که شغلشان پر استرس است چقدر خوب می شود که حداقل هفته ای یک بار ماساژ را تجربه کنند تا به آرامش برسند.

 آدم هایی که اهداف بزرگی دارند و برای اهداف شان به شدت می جنگند بهتر است حتماً تن زیبایی شان را به دستان ماژیستها(جامعه ماسورها و ماسیس ها را ماژیست میگویند) بسپارند تا استرس هایشان را به حداقل برسانند و راه رسیدن به اهدافشان را هموارتر بکنند.

 تمام مواردی که گفته شد در رابطه با از بین رفتن افسردگی از طریق ماساژ با غلبه بر افسردگی در ژورنال های خارجی و همچنین ایرانی هم تحقیق شده هم به چاپ رسیده به خاطر همین ماساژ را جدی بگیرید و از ماساژ برای ایجاد یک زندگی سالم استفاده کنید.

رشید اخلاقی

پایان نامه مهارت کاربر ماساژ خرداد 1400

 

 

مجتمع آموزشی و خدماتی ماساژ آرامش ایرانیان شعبه اصفهان – رسول تشیعی

با مجوزهای رسمی از سازمان فنی حرفه ای و اتحادیه ماساژ

دوره های آموزش ماساژ به همراه خدمات صفر تا صد ماساژ

از وبلاگ سایت آرامش ایرانیان دیدن کنید.

دیدگاهی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *