لوازم ماساژ یا ابزار ماساژ همیشه جزو یکی از حیاتی ترین وسایل برای هر ماساژوری به حساب می آیند. این وسایل برای ماسورها بسیار کاربردی هستند و حتی بسیاری از مردم علاقه دارند که ابزارهای ماساژ در منزلشان داشته باشند و از آنها استفاده کنند.

انواع ماساژورها و لوازم ماساژ

تمام ماساژورها به دو دسته کلی تبدیل می شوند:

ماساژور های برقی

ماساژورهای برقی جزو ابزار ماساژ هستند که کمک می کنند شما با صرف کمترین انرژی و زمان بتوانید مدل ماساژ را بصورت کامل راضی کنید و کار شما را بسیار سرعت می بخشند. برخی ماساژورهای برقی حتی از دست ماسورهای حرفه ای نیز کاربردی ترنند زیرا می توانند با سرعت و قدرت بیشتری ضربه یا کشش وارد کنند.

ماساژور های برقی مدل های مختلفی دارند که هر کدام برای قسمت خاصی از بدن طراحی شده :

  • صندلی ماساژور
  • ماساژ برقی پا
  • ماساژور برقی سر و صورت
  • ماساژ برقی کمر و پشت

ماساژور های دستی

ماساژور های دستی نیز شاخه بسیار گسترده و بزرگی از لوازم ماساژ به شمار می رود که در اکثر سبک های ماساژ ماسورها از آن ها استفاده می کنند تا به بدن شما فشار، کشش و یا ضربه وارد کنند.

فواید ماساژور دستی نسبت به مدل های دیگر:

  • بسیار ارزان است.
  • نحوه استفاده آن آسان است.
  • در انواع مختلف تولید شده است.

ماساژور پشت و کمر

این ماساژور مخصوص ماساژ کمر و پشت است که به کمک آن می توانید عضلات قسمت پشتی بدنتان را ماساژ دهید و تنش ها، گرفتگی ها و کوفتگی های آنها را بصورت کامل رفع کنید.

ماساژور بالشتی

یکی دیگر از مدل های بسیار محبوب و دوست داشتنی از لوازم ماساژ ماساژورهای پشت و کمر ماساژورهای بالشتی می باشد که همانند یک بالشت هم نرم و راحت است و به لطف غلطک های متحرکی که دارد می تواند قسمت های مختلف بدن مثل کمر، گردن و حتی سر را ماساژ دهد و حس آرامش را به شما القا کند.

شما می توانید از بالشت ماساژور برای صندلی کار، صندلی ماشین و … استفاده کنید و خستگی خود را در مدت زمان کوتاهی رفع کنید .

ماساژور دستی کمر

این ابزار ماساژ برای ماساژ نقطه ای کمر، گردن و پشت بدن است که این امکان رو به شخص می دهد که خودش بتواند به تمام قسمت های پشتی بدنش دسترسی کامل داشته باشد .

ماساژور کف دست

از حساس ترین نقاط بدن که مردم خیلی به آن توجه نمی کنند می توان به کف دست اشاره کرد، دست هر انسان بصورت میانگین ساعت ها فعالیت دارد و این تحرک ها در بعضی موارد ممکن است باعث گرفتگی یا درد در ناحیه ی کف دست شوند .

از بهترین ابزار ها برای رفع این گرفتگی ها می توان به ماساژورها کف دست کوچک و ارزان قیمت اشاره کرد. این ماساژورها در کف دست به خوبی جا می شوند و به خوبی می توانند خستگی و کوفتگی عضلات کف دست را رفع کنند. کافی است شما یکی از آنها را در دستتان بگیرید و آن رابا فشار آرامی در دستتان حرکت دهید.

سنگ ماساژ جز یکی از لوازم ماساژ

یکی دیگر از ابزار ماساژ که بسیار برای ماساژ کاربردی است، سنگ های ماساژ هستند که برای موارد متنوعی از آنها استفاده می شود. سنگ های ماساژ که بیشتر با ماساژ سنگ داغ معروف هستند یکی از بهترین ابزارها برای رفع خستگی عضلات و گرفتگی به شمار می روند و حتی در برخی موارد خواص درمانی نیز دارند.

سنگ های ماساژ در دو نوع سنگ های بازالتی و مرمر تولید می شوند که از آنها برای ماساژ سنگ گرم و سرد نیز استفاده می شود.

هیتر سنگ ماساژ

شما ماساژور عزیز برای انجام یک جلسه ماساژ سنگ داغ نیاز به وسیله ای دارید که با آن بتوانید سنگ های خود را گرم نمایید. اسم وسیله ای که در ماساژ HOT STONE کاربرد دارد “هیتر” می باشد.

هیترها برای گرم کردن سنگ های ماساژ مورد استفاده قرار می گیرند. هیتز جز لوازم ماساژ است که دارای درجه برای تنظیم دمای داغ شدن سنگ های ماساژ می باشد .

غلطک ماساژور

ماساژ رولی بسیار ارزان و کاربردی است و شما می توانید با آن کوفتگی های بدنتان را از بین ببرید و به بهبود گردش جریان خون در بدنتان کمک کنید.

فقط کافی است که غلطک ماساژ را بر روی زمین قرار دهید و قسمتی که قصد ماساژ آن را دارید ( پا،کمر، دست ها و…) را بر روی آن قرار دهید و به آرامی بصورت بالا و پایین حرکت دهید تا کوفتگی و گرفتگی عضلات رفع شود.

شما می توانید از قسمت های میانی این ماساژور برای ماساژ ران ها و کف و ساق پا ها نیز استفاده کنید و به عمیق  ترین نقطه عضلات دسترسی داشته باشید.

بادکش های سیلیکونی

این بادکش ها به دلیل قابلیت خاصی که دارند هوای درون مخزنشان خالی و در آن ها حالت خلاء رخ می دهد و در نتیجه سبب می شود که به بدن شما بچسبد و قسمتی از گوشت بدن را به درون خود بکشند، که این فرایند سبب می شود که خون آن قسمت از بدن شما نیز به آن سمت متمایل شود.

در نتیجه سبب باز شدن گره های عضلانی می شود و گردش جریان خون در بدن را بهبود می بخشد . این باد کش ها که جز لوازم مساژ هستند، در ماساژ نیز بسیار کاربرد دارند و ماساژورها در بعضی سبک های ماساژ از آنها بهره می گیرند بخصوص در ماساژ های ورزشی و رفع گرفتگی(دیپ تیشو).

ماساژور پا یکی دیگر از ابزار ماساژ

اگر شما مدت طولانی سرپا هستید و در معرض ابتلا به بیماری های پاشنه پا هستید راه درمان شما ماساژور پا می باشد. این وسیله که یک غلتک ایت یکی از عالی ترین راه ها برای افزایش گردش خون در بدن است و همچنین میتواند به بهبود التهاب کف پا کمک کند .

صندلی ماساژور

کامل ترین لوازم ماساژی که تاکنون تولید شده صندلی های ماساژور هستند که برای ماساژ تمام قسمت های بدن طراحی شده اند و کاملا به با برق کار می کنند و با استفاده از غلطک و فشار هوا قسمت های مختلف بدن مانند کمر، گردن، پا، دست ها و بازو در برخی مدل ها سر را نیز ماساژ می دهند .

چوب استیک ماساژ

چوب استیک ماساژ یکی از لوازم ماساژ پرکاربرد است که برای انجام تکنیک های ماساژ فشاری مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار اشکال مختلفی دارد که از جمله آن میتوان به چوب استیک استوانه ای شکل و یا چهار زاویه ای اشاره کرد.

مزایای استفاده از این چوب این هست که تا حدودی میتواند از آسیب های احتمالی در انگشتان بکاهد هر چند که این چوب به هیچ عنوان اثراتش قابل مقایسه با انگشتان نیست.

رول چوبی ماساژ

رول ماساژ از چوب مرغوب و با کیفیت ساخته شده است و دارای غلتک چرخان می باشد. رول چوبی ماساژ برای ماساژ ریلکسیشن مورد استفاده قرار می گیرد. غلتک های این ابزار ماساژ ناحیه مورد ماساژ را مابین خود قرار میدهد و با اعمال فشار ملایمی بر سطح پوست به افزایش جریان گردش خون و رفع استرس کمک بسزایی می کند.

وردنه چوبی ماساژ

از وردنه چوبی ماساژ برای انجام تکنیک های مالشی بر روی پوست و ماساژ نواحی مختلف بدن از جمله گردن، بازوها، شانه، شکم و کف پا مورد استفاده قرار می گیرد. وردنه های چوبی انواع مختلفی دارند که از جمله آنها میتوان به وردنه غلتکی آج دار اشاره کرد.

وردنه غلتکی ماساژ از چوب محکم و مقاوم ساخته شده است و دارای دندانه ها برجسته برای اعمال فشار بیشتر بر ناحیه مورد نظر می باشد.

تشت چوبی ماساژ

این ابزار از چوب مرغوب و بادوام ساخته شده است و جهت ماساژ درمانی پا در بسیاری از مراکز ماساژ و سالن های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ماساژور کف پا

با کمک این ماساژور در دسته لوازم ماساژ، به راحتی  می توانید درد و خستگی کف پا را کاهش دهید. ماساژور کف پا به دلیل سبک و قابل حمل بودن در منزل، محل کار و حتی در سفر قابل استفاده می باشد.

تخت مخصوص ماساژ

شاید بیش از هر قطعه دیگر، تخت ماساژ مرکز توجه اقدامات ماساژ می باشد. بدون تخت ماساژ عموما کاری از دست شما بر نخواهد آمد.

تعدادی از انواع تخت های ماساژ وجود دارند که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب تخت مناسب شامل در نظر گرفتن نیازهای فردی شما به عنوان یک متخصص است. در اینجا هیچ گزینه “مطلقی” وجود ندارد، هر ماساژ درمانگر منحصر به فرد و هر نوع سبک ماساژ دارای نیازهای خاص خود است .

به طور کلی تخت های ماساژ به 3 نوع تقسیم می شوند:

  1. تخت ماساژ ثابت
  2. تخت ماساژ قابل حمل(پرتابل)
  3. تخت ماساژ برقی (هیدرولیکی)

روغن، کرم و لوسیون از دیگر لوازم ماساژ

بدون یک روغن ماساژ، کرم ماساژ و یا لوسیون خاص، کیفیت ماساژ افت کرده و انجام آن بسیار سخت خواهد بود . آنها یکی از لوازم ماساژ مورد نیاز برای همه ماساژورهاست. انتخاب یک روغن ماساژ با کیفیت و خاص به شرکت تولید کننده، چگالی، روانی، چسبنده بودن و عطر آنها بستگی مستقیم خواهد داشت.

از انواع روغن ماساژ می تواند به یاسمن (جاسمین)، نارگیل، بادام شیرین، زیتون، جوجوبو و … اشاره کرد.

لوسیون ماساژ در دو نوع شیمیایی و گیاهی تولید می شوند. لوسیون های گیاهی گزینه مناسب تری نسبت به لوسیون های شیمیایی هستند. خاصیت دیگر لوسیون ها قابلیت جذب بالای آن توسط پوست و رایحه های متنوع آن می باشد.

حوله ماساژ

به عنوان یک فرد ماساژ درمانگر (ماسور)، ارائه حوله گرم ماساژ به مشتریان پس از یک جلسه ماساژ راهی فوق العاده برای کمک به آنها پایان جلسه ای لذت بخش است. شما همچنین می توانید از حوله برای پاک کردن روغن و کرم استفاده نمایید.

بولستر ماساژ

بولسترها و بالش ها در حالی که افراد ماساژ را دریافت می کنند، راحتی بسیاری را برایشان به ارمغان می آورد. بولسترها در شکل های مختلفی طراحی شده اند، بعضی از آنها برای قرار گرفتن در زیر زانو طراحی شده اند تا فشار بر روی کمر کاهش یابد.

مت ماساژ

این ابزار ماساژ، زیرانداز، تشک یا حصیر نیز نامیده می شود. وسیله ای که ماساژ گیرنده روی آن دراز کشیده و ماساژ را دریافت میکند .امروزه با تنوع تخت های ماساژ خیلی کم از مت ماساژ استفاده می شود. ولی با این حال هنوز طرفدارانی را بین ماساژور ها دارد.

صندلی ماساژ

این صندلی جز لوازم ماساژ است و برای ماساژی که روی صندلی اجرا می شود و به نام های ماساژ در محل یا ماساژ در شرکت نیز شناخته می شود، استفاده می شود. صندلی های ماساژ معمولا در محیط هایی که فضای زیاد در اختیار نیست کاربرد دارند.

امروزه در خیلی از مکان هایی که دارای رفت و آمد زیادی هستند مثل ایستگاه های مترو، کتابخانه ها، نمایشگاه ها و … نیز به چشم می خورند. با توجه به هزینه و زمان کمتری که درمان ماساژ بروی صندلی های ماساژ هست طرفداران بیشتری نسبت به ماساژ روی تخت را به خودش جلب کرده است.

در انجام ماساژ روی صندلی چون فرد در وضعیت های بدنی قرار می گیرد که برایش مطلوب و راحت تر می باشد، احساس رضایتمندی بیشتری دارد .

توپ ماساژ

این توپ ها با برجستگی هایی تکه تکه ای که دارند شبیه یک جوجه تیغی هستند. از این وسیله می توان در قسمت های مختلف بدن استفاده کرد. این توپ ها به اندازه ایی کوچک هستند که به راحتی می توان در قسمت های مختلف بدن مانند دست، گردن، پا و پشت کمر استفاده کرد.

 

 

 

 

مجتمع آموزشی و خدماتی ماساژ آرامش ایرانیان شعبه اصفهان – رسول تشیعی

با مجوزهای رسمی از سازمان فنی حرفه ای و اتحادیه ماساژ

دوره های آموزش ماساژ به همراه خدمات صفر تا صد ماساژ

از وبلاگ سایت آرامش ایرانیان دیدن کنید.

دیدگاهی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *