در علم ماساژ، زمانبندی ماساژ برای ورزشکاران به سه زمان اصلی تقسیم میشود.

  • ماساژ پیش از تمرین یا مسابقات
  • ماساژ در بین مسابقه
  • ماساژ پس از تمرین یا مسابقه

ابن سینا به ماساژ دادن پیش از ورزش توجه خاصی دارد. وی بر آن است که ماساژ باید تمام جاهای بدن را فراگیرد و بصورت متنوع باشد تا هر جزء از اجزاء ماهیچه‌ها نصیب خود را دریابد. بعد از آن ورزشکار باید از ماساژ دست بکشد و تن ماساژ داده را به ورزش بسپارد.

ماساژ قبل از مسابقه

معمولا زمانبندی ماساژ برای ورزشکاران قبل از مسابقه در 4 تا 7 روز قبل شروع میشود. در این نوع ماساژ ماسور سعی در بر طرف کردن گرفتگی های عضلانی برای بهتر شدن عملکرد عضلانی دارد.

این مدت زمان در زمانبندی ماساژ برای ورزشکاران، به بدن شما اجازه میدهد تا دردها و التهاب های ناشی شده از ماساژ را نیز بر طرف کند. البته این درصورتی است که ورزشکار این مقدار تایم را داشته باشد.

در صورتی که تایم ورزشکار برای ماساژ به یک الی دو روز برسد، باید از ماساژ های نرم تر و ریلکس تر مانند سوئدی استفاده کرد تا به بدن اسیب نرسد.

در نوع بعدی این ماساژ در زمانبندی ماساژ برای ورزشکاران، ماسور حدود 4 الی 6 ساعت قبل از مسابقه یک ماساژ نرم با سرعت بالا به بدن فرد میدهد تا سرعت گردش خون او افزایش یابد و اماده شروع مسابقه شود. شایان ذکر است در این نوع اخر به ندرت از تکنیک های کامپرشن استفاده میشود و معمولا از تکنیک های افلوراژ و پتریساژ استفاده میشود.

ماساژحین مسابقه در زمانبندی ماساژ برای ورزشکاران

در این نوع ماساژ در زمانبندی ماساژ برای ورزشکاران، هدف ریکاوری سریع و آماده کردن بدن ورزشکار برای راندهای بعدی و یا نیمه بعدی مسابقه است. نوع این ماساژ یا شدت و فشار آن بسته به نوع ورزشی که ورزشکار انجام میدهد و زمان استراحت بسیار متغیر است.

به عنوان مثال ماساژ یک فوتبالیست که حدود 15 دقیقه وقت بین دو نیمه دارد با یک کشتی گیر که تایم بسیار کمتری دارد فرق دارد اما به طور معمول حدود 2 دقیقه زمان میبرد و معمولا از حرکات کوبشی استفاده میشود. زیرا که این حرکات بیشترین تاثیر کوتاه مدت را روی درد، گرفتگی و رنج حرکتی عضلات دارند.

البته درزمانبندی ماساژ برای ورزشکاران، تایم مورد استفاده برای ورزش های تیمی به ازای هر بازیکن به تعداد ماسور های موجود تقسیم میشود که در صورت نداشتن ماسورهای کافی برای ورزشکاران، معمولا همان 2 الی 3 دقیقه به هر ورزشکار میرسد.

ماساژ بعد از مسابقه

بعد از مسابقه معمولا عضلات التهاب زیادی دارند و بنابراین بدن به طور خودکار شروع به ریکاوری میکند. معمولا در زمانبندی ماساژ برای ورزشکاران، ماساژ بلافاصله بعد از مسابقه توصیه نمیشود و معمولا آن را حداقل برای 2 ساعت به تعویق می اندازند، تا بدن مقدار زیادی ریکاوری خود را انجام داده باشد.

البته بهترین تایم این نوع ماساژ حدود 24 ساعت بعد از مسابقه است. شایان ذکر است برخی از افراد این مقدار را بین 2 الی 3 روز عنوان کرده اند.

هدف این نوع ماساژ در زمانبندی ماساژ برای ورزشکاران، ریلکس کردن عضلات و رفتن در فاز ریکاوری است که این هم به نوبه خود بسته به این که ورزشکار مسابقه بعدی را در چه زمانی دارد متغیر است. اما معمولا قوانین گفته شده برای ان صدق میکند.

 

 

 

 

مجتمع آموزشی و خدماتی ماساژ آرامش ایرانیان شعبه اصفهان – رسول تشیعی

با مجوزهای رسمی از سازمان فنی حرفه ای و اتحادیه ماساژ

دوره های آموزش ماساژ به همراه خدمات صفر تا صد ماساژ

از وبلاگ سایت آرامش ایرانیان دیدن کنید.

دیدگاهی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *